1 av 4: Så här ser det ut i VR-glasögonen när jag testar mig fram med olika konfigurationer på ”min” bil, en BMW 4-serie. Foto: BMW
2 av 4: Bavarias nya anläggning i Solna, mer ett vardagsrum än en bilhall. Foto: BMW
3 av 4: ... men ändå en verklig känsla. Foto: BMW
4 av 4: En fiktig värld... Foto: BMW

VR-glasögonen hjälper mig att köpa ny bil

Stora bilhallar med massor av olika modeller. Eller försäljning på Internet där jag klickar i olika rutor och får min nya bil levererad till dörren. Bilbranschen funderar på framtiden men kanske har BMW-återförsäljaren Bavaria redan hittat lösningen: VR-glasögonen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag kliver in genom dörren till Bavaria Bils nya anläggning i Solna i Stockholm. Det är lite som att kliva in i försäljningschefen Kristoffer Juléus vardagsrum, eller som jag inbillar mig att Julèus vardagsrum ser ut.

En mysig soffa, några fåtöljer. Mycket läder och svart och jag kan ana en kaffemaskin ute i köket. 

Vi slår oss ner och Kristoffer berättar att det här så här ett första möte mellan en bilkund och en säljare kan se ut. Det är långt ifrån den gamla tidens däcksparkande där kunderna mötte återförsäljaren ute på golvet, bland bilarna för att sen gå in på ett trångt kontor och ”göra affär”.

Anledningen till Bavarias ommöblering av bilhallen är förstås bilköparens nya beteende. Många har redan valt ut sin bil på en hemsida, Bavarias egen eller BMW:s. De vet nästan allt om vilken modell de vill ha och ”affären” handlar nu mer om mjuka värden som finansiering, leverans och extrautrustning. 

– Vi har sett över tid att kunderna vet mycket mer om vilken bil de vill ha i dag jämfört med tidigare. De kan till och med redan ha fått en offert. Det är färre som efterfrågar att ta på bilarna och provköra dem, berättar Kristoffer.

Jan-Erik Berggren testar VR-köp hos BMW i Solna. Foto: BMW

Från 120 bilar till två

Totalt finns två bilar i lokalen varav den ena, nya 4-serie, står i det rum som gjorts i ordning för leverans. I anslutning finns också en BMW-verkstad och i ett garage står ett tiotal bilar i det fall en kund ändå vill provköra en bil.

– Tidigare hade vi 120 bilar i en stor bilhall så det här är förstås mera hållbart för klimatet. Konceptet är en exklusiv bilhall med mycket naturmaterial för att få en varm stämning.

Även det en stor skillnad jämfört med de gamla stålskeletten som ofta var lite kyliga och ogästvänliga.

När jag nu imiterar en bilkund är steget efter det första mötet att titta på den bil jag är intresserad av. Och det är här VR-glasögonen kommer fram. VR-teknik är inget nytt i bilvärlden men den har tidigare inte varit så integrerad i säljprocessen. När Volvo visade nya XC90 kunde vi se interiören i VR-glasögonen och vi kunde lyssna på den exklusiva ljudanläggningen. Lexus och Volkswagen har också använt tekniken för att mer skapa upplevelsen av bilen än att faktiskt använde tekniken för att sälja bilar.

Min specifikation matas in i ett program och ”min” bil syns på en stor bildskärm och i VR-glasögonen. Jag kan sitta i bilen och se olika material och färger. Jag kan lyssna på hur takluckan öppnas och stängs, se hur det ser ut när baksätet är nedfällt och ljudet från dörrar, fönsterhissar och knappar är autentiska.

Utanför bilen kan jag se bilen i olika vinklar, se hur den ser ut på garageuppfarten och jag kan framför allt se bilen i olika färger, i dagsljus eller på kvällen och med till exempel olika fälgar monterade.

Se hur bilen verkligen ser ut

Om jag gör några förändringar i min specifikation blir det direkt resultat i form av en ny offert och på sikt kanske också en ny produktionsorder.

Bavaria har precis börjat använda tekniken och fått fin respons från kunderna.

– Det handlar i dag inte om att övertyga dem om att köpa en specifik bil utan mer om att göra dem ännu mer nöjda med sitt val. De vet mycket mer om hur den bil de köpt verkligen kommer att se ut och kännas.

Bakom mig står nya 4-serie på platsen som används för leveranser av nya bilar. Bavaria lägger allt mer tid på att lära kunderna allt om bilen de precis har köpt. Det som tidigare klarades av på en halvtimme handlar i dag om en utbildning på närmare dubbelt så lång tid, eller mer. 

– Är det en tidigare BMW-kund handlar det mer om att berätta om uppdateringar och nya saker. Är det en laddhybrid handlar det mycket om att gå igenom hur bilen ska laddas och användas. Men det finns en maxgräns för hur mycket information en kund kan ta in så ibland blir det en andra demonstration, berättar Kristoffer Juléus.

Jag känner mig mycket nöjd med mitt val av färg och fälgar till nya 4-serie. Men när jag tar av mig VR-glasögonen kommer verkligheten ifatt. Nej, det blir tyvärr inget nybilsköp den här dagen. Synd, för den passade ju så bra på min garageuppfart.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!