090403 mtm ktm x-bow

KTM X-Bow roligare med MTM

Busbilen KTM X-Bow är främst ämnad för dem som har tjock plånbok samtidigt som behovet av att frakta saker och ting bör vara minimalt. Har man extra tjock plånbok och är ägare till en X-Bow finns nu möjligheten att få betydligt mer kräm ur tvålitersmaskinen.

En kall decemberdag förra året tog Teknikens Världs Hans Hedberg en repa med X-Bow från den österrikiska motorcykeltillverkaren KTM. Riktigt roligt hade han när han på bana rattade de 800 kilona styrda av 240 pigga hästkrafter (länk till provkörningen under bildspelet nedan).

Men vad Hans inte visste då är att man numera kan ha ännu roligare i en KTM X-Bow tack vare tyska trimfirman MTM som mest är kända för sina trimmade Audi-bilar.

MTM erbjuder sedan alldeles nyligen ett trimkit som får TFSI-motorn på två liter från Audi att glömma sina 240 originalhästar och i stället pressa ur sig 318 hästkrafter vid 6 240 r/min. Vridmomentet har också ökat en hel del, från 310 till 420 newtonmeter vid 3 790 r/min.

Detta gör att X-Bows toppfart justeras från standardbilens 220 km/h till 251 km/h. Lustigt nog anger MTM ingen siffra för accelerationen 0-100 km/h, men mest troligt är att originalbilens 3,9 sekunder har fått stryka på foten för en siffra som är några tiondelar lägre.

Paketet innehåller dessutom nya bromsskivor och fyrkolvsok från Brembo samt nya 9,5x18-tumsfälgar skodda med Nokian Hakkapelliitta 4 i 245/40-dimension.

MTM:s trimkit kostar 7 310 euro vilket motsvarar 79 200 kronor. Räknar man in bilens kostnad kostar kalaset totalt 660 200 kronor. Mycket pengar för en så liten bil, men oj så skoj man kan ha i den… på bana främst!  

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!