Lista: Lyckade och misslyckade återlanseringar av bilmodeller

Flipp och flopp när bilvärlden nylanserar klassiska modeller.

Nya versioner av gamla succéer är ett populärt grepp inom nöjesvärlden. Det ryktas bland annat att det kommer en ny säsong av tv-serien Sopranos som ska handla om Tony Sopranos pappa.

Succé eller fiasko? Ofta är det upp till var och en av oss att bedöma.

Bilvärlden har förstås sina exempel. Brittiska tidningen Classic & Sports Car:s featureredaktör Greg MacLeman har lista några bra och dåliga relanseringar de senaste åren.

Ni kommer garanterat inte att hålla med MacLeman om några av bilmodellerna.

Aston Martin DBS

1 av 3: Aston Martin DBS, 2007-2012.
2 av 3: Aston Martin DBS Superleggera, 2018-.
3 av 3: Aston Martin DBS, 1967-1972. Foto: Maw Earey

Omdöme: Succé

Kommentar: Originalet presenterades på 1967 och först 2006 visade Aston Martin uppföljaren, eller ska vi säga relanseringen. DBS slog igenom stort i James Bond-filmen Casino Royale och enligt Greg MacLeman lyckades modellen återskapa känslan från förr där en Aston Martin är en gentlemannaexpress där föraren tvångsmässigt också bär skinnhandskar och bara älskar att se polisbilar försvinna i backspegeln på väg till den sydfranska kusten. V12-motorn gav DBS en karaktär som matchade originalets. Nu blev DBS kanske ingen försäljningssuccé och Aston Martin har genom åren gått igenom tuffa ekonomiska stålbad. Det senaste resulterade att kanadensaren Lawrence Stroll tog över kontrollen och nu ska Aston Martin använda formel 1 för att få fart på försäljningen.

PROVKÖRNING: Aston Martin Rapide, Vantage, DB9 och DBS

Volkswagen Beetle

1 av 5: Volkswagen New Beetle, 1998-2011. Foto: Volkswagen AG
2 av 5: Volkswagen Beetle, 2011-2019.
3 av 5 Foto: Volkswagen AG
4 av 5: Volkswagen Typ 1, 1938-2003. Foto: Bilweb Auctions
5 av 5: Volkswagen Typ 1, 1938-2003.

Omdöme: Fiasko

Kommentar: Det var 1994 vi för första gången fick se att Volkswagen försökte sig på att återskapa gamla Typ 1 – en modell som byggdes från 1938 till 2003 i över 21 miljoner exemplar. Ja, det finns lättare uppgifter än att återskapa den succén. VW valde modellnamnet Beetle för att vi skulle förstå vad det handlare om. VW monterade däremot motorn på fel plats i bilen och enligt Greg MacLeman saknar den helt karaktär. I praktiken är Beetle bara en väldigt konstig och opraktisk VW Golf. Designen har kritiserats och Beetle har inte heller sålts speciellt bra. För VW har det däremot inte betytt så mycket ekonomiskt då koncernen rusat fram och blivit världens allra största. Vi får se om VW vågar sig på ett andra försök och bygga en el-Beetle.

PROVKÖRNING: Volkswagen Beetle RSi

Alpine A110

1 av 4: Alpine A110 1600 S 1970 och A110 2019. Foto: Patrik Lindgren
2 av 4: Alpine A110 1600 S 1970 och A110 2019. Foto: Patrik Lindgren
3 av 4: Alpine A110 1600 S 1970 och A110 2019. Foto: Patrik Lindgren
4 av 4: Alpine A110 1600 S 1970 och A110 2019. Foto: Patrik Lindgren

Omdöme: Succé

Kommentar: Många förälskade sig i Alpine A110 redan när den första versionen debuterade 1961. Framgångarna i rally i början av 1970-talet förstärkte kärleken och modellen räknas som en av de allra mest klassiska bilarna. Greg MacLeman tillhör fanskaran och trots det kunde han inte motstå relanseringen för ett par år sedan. Köregenskaperna har fått massor av beröm precis som hur väl Renault hanterat arvet och traditionen i designen. Alpine A110 föll på målsnöret i Car of the Year 2019 där Jaguar I-Pace vann. Förra året såldes bara lite drygt 4 300 Alpine-bilar men det här är en bilmodell som kommer låta fortsätta tala om sig. Nyligen presenterades en Alpine A110 S, en version med drygt 290 hästkrafter.

DUELL: Alpine A110 1600 S 1970 mot A110 2019

DS

1 av 4: DS 7 Crossback. Foto: Patrik Lindgren
2 av 4: DS 3 Crossback. Foto: Glenn Lindberg
3 av 4: Citroën DS 23 Pallas 1975. Foto: Patrik Lindgren
4 av 4: Citroën DS 23 Pallas 1975. Foto: Patrik Lindgren

Omdöme: Fiasko

Kommentar: Kanske är det lite för tidigt att döma ut PSA-koncernens satsning på varumärket DS. Idén från början var att skapa ett premiummärke för först och främst den kinesiska marknaden. Men det har gått trögt. Många tycker att designen är lite för speciell och att DS av någon anledning distanserat sig så mycket från Citroën att de helt och hållet tappat kontakten med de modeller och den tradition de ska inspireras av. DS har förklarat att de ska ligga främst vad gäller teknisk utveckling i PSA-koncernen men de för en tuff och ojämn kamp med Peugeot som ofta får de allra finaste nyheterna först, som till exempel elbilar och laddhybrider. När PSA bygger en ny plattform för elbilar väntas Peugeot 3008 bli premiärmodell. Och om inte DS kan vinna premiumkriget ens internt blir det svårt att ta upp kampen med Audi, BMW och Mercedes.

DUELL: DS 3 Crossback mot Mini Cooper SE

Mercedes G-klass

1 av 4 Foto: Glenn Lindberg
2 av 4 Foto: Daimler AG
3 av 4
4 av 4: Bild från interntidning 1975 där G-klass kallas för "Cross Country Car". Foto: Daimler AG

Omdöme: Succé

Kommentar: Säg Geländewagen och det vattnas i munnen på de flesta bilentusiaster. Den kantiga formen i kombination med en robust image och Mercedes lite mer lyxiga varumärke är motsatser som lockat. Geländewagen lanserades 1979 och det var med viss nervositet vi tog oss an relanseringen 2018. Men Mercedes har gjort mer än bara lyckats ta med sig de gamla entusiasterna. Den robusta imagen är kvar men har nu kombinerats med en lyxig inredning och massor av tekniska finesser. Det enda Greg MacLeman klagar på är att Mercedes ersatte det klassiska Geländewagen med mer konventionella G-klass.

PROVKÖRNING: Mercedes-AMG G 63

Mini

1 av 4: Mini Cooper SE. Foto: Mini
2 av 4: Mini gammal och ny.
3 av 4: Mini, 2000-2006.
4 av 4: Morris Mini Minor 1959. Foto: Wikipedia, DeFacto

Omdöme: Fiasko

Kommentar: BMW köpte det klassiska brittiska varumärket Mini 1994 som en del av Rover Group och kanske är det den gamla rivaliteten mellan Tyskland och Storbritannien som gör att Mini aldrig riktigt accepterats på de brittiska öarna. 1959 presenterade British Motor Corporation den första Minin och modellen tillverkades ända fram till 2000 med flera olika modellnamn, till exempel Austin Seven, Austin Mini, Morris Mini Minor, Riley Elf och Wolseley Hornet. När så BMW rett ut Rover-köpet lanserade de en egen Mini 2001. Under det modellnamnet har BMW byggt massor av versioner och det som bland andra Greg MacLeman tycker illa om är att BMW:s Miniversioner inte är så små längre. Nu ska Mini bli ett renodlat elbilsmärke och kanske kan de ta tillbaka modellerna lite mer till ursprunget. Vad gäller försäljning och varumärke så har BMW gjort allt rätt. Mini har sålt bra och ingen kan säga annat än att BMW adopterad hela det brittiska arvet.

PROVKÖRNING: Mini Cooper SE

Toyota Supra

1 av 5: Toyota GR Supra. Foto: Toyota
2 av 5: Toyota Supra A80, 1993-2002.
3 av 5: Toyota Supra A70, 1986-1993.
4 av 5: Toyota Supra Celica Supra 1981-1985.
5 av 5: Toyota Celica Supra 1978-1981.

Omdöme: Succé

Kommentar: Toyota byggde Supra från 1978 och till en början var modellen en lyxigare version av Celica, ja, namnet var till och med Celica Supra. 1986 delades Celica och Supra och 1987 kom en turbomatad 3-litersmotorn på 232 hästkrafter. Modellen har fått en bredare publik inte minst tack vare Fast and the Furious-filmerna. Supra upphörde så 2002 efter 24 år. Men så kom sportbilssamarbetet mellan BMW och Toyota och direkt började det att ryktas om att Toyota tänkte ta tillbaka det gamla klassiska namnet Supra. 2019 visade BMW sin Z4 och Toyota sin Supra och trots att interiören i Supra är en direkt kopia av BMW Z4 - till och med nyckeln ser likadan ut – så anser Greg MacLeman att Toyota Supra är en bättre och mer ikonisk bil än BMW Z4. Nu ska samarbetet mellan de två biljättarna fortsätta även om Toyota också flirtar med Subaru.

DUELL: Toyota Supra mot BMW Z4

Ford Mustang

1 av 3: Ford Mustang Bullitt. Foto: Glenn Lindberg
2 av 3: Ford Mustang GT 390, 1968. Foto: Mecum
3 av 3

Omdöme: Succé

Kommentar: Det är väl få bilar som kännetecknat den amerikanska drömmen pre-1950-talet så som Ford Mustang. De första bilarna kom i slutet av 1964 och det har skrivits otaliga böcker om vilken fantastisk succé det här var och vad Mustangen betytt för bilhistorien. Ford gjorde på 1970-talet och de följande 40 åren sitt allra bästa för att förstöra det som sex, sju år byggt upp. 2015 kom så den riktiga uppryckningen och en storsatsning från Ford. De allra flesta tycker att Ford nu väckt liv i Mustangen igen och det är också Europas mest sålda sportbil, ja, om vi nu kan räkna Mustang till kategorin sportbil, det är nästa en egen bilkategori. När Ford lite senare i år visar sin nya elbil är det märket Mustang som får bära satsningen in i en ny era. Ford Mustang Mach-E visar exakt vilken succé Mustang varit och är för Ford.

DUELL: Ford Mustang Bullitt mot Dodge Challenger

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!