090513-maff-cayenne-muron

MAFFig Cayenne från Rumänien

Ytterligare ett häpnadsväckande stylingpaket till Porsche Cayenne är på väg att se dagens ljus. Den här gången är det rumänska MAFF som gör sitt bästa för att förbättra Porsche-suvens utseende. Kanske tar de i lite för mycket.

Stylingpaket till Porsche Cayenne har vi förmodligen redan skrivit om så att det räcker och blir över. Men vad ska vi göra när det hela tiden kommer nya (och roligare) försök att förändra den stora Porsche-suven, det ena mer extremt än det andra. Förra månaden var det Gemballa som hade slängt på en hel del plast och förvandlat Cayenne till en sportbil snarare än en suv. Den här månadens bidrag kommer från MAFF som har sitt säte i Bukarest i Rumänien.

MAFF är ännu inte helt färdiga med sin styling av Cayenne, därav de datorgenererade bilderna. Projektet går under namnet Muron och syftet sägs vara att erbjuda kunderna i stort sett vad de vill. Kunderna ska kunna välja och vraka ur en lång lista av tillval och modifikationer. Exteriörpaketet utgörs av en mängd galsfiberpaneler som mot en extra kostnad kan bytas mot kolfiberditon. Det första man lägger märke till är naturligtvis den annorlunda fronten som med sina enorma luftintag till och med brädar Peugeots allra mest bredkäftade modeller. Egentligen är det inte mycket till front på MAFFs Cayenne, snarare bara en massa luft. Baken är förhållandevis diskret med takspoiler och en stor nedre spoiler med inbyggd diffuser.

Kunderna ska få välja precis hur stora fälgar de vill och de är inte heller begränsade till någon förutbestämd färgpalett. Fantasin ska få flöda fritt. Även insidan ska kunna beställas nästan precis i vilket utförande som helst. Alcantara är en av alla de klädslar som är tillgängliga och man ska till och med få välja vilka sömmar man vill ha. MAFF erbjuder även stereosystem från de allra bästa märkena såsom Alpine. Naturligtvis kan ett antal LCD-skärmar placeras lite här och var i kupén.

Det mekaniska lämnas heller inte oberört. MAFF säger sig kunna trimma upp effekten till 700 hästkrafter som mest utan att förkorta motorns livslängd. Fjädringen kan sänkas med som mest 80 millimeter. Någon prisbild nämns inte.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer