Foto: Car of the Year/COTY

Marianne Sterner har kört ur tiden

Hon vigde hela sitt liv åt bilar och journalistik. Motorjournalisten Marianne Sterner var mycket bred inom sitt kall – som rallykartläsare, meriterad testförare och mångårig jurymedlem i Årets Bil. Hon blev 72 år.

På 1960-talet började Marianne (född 1947) med att vara kartläsare åt vår egen Ruben Börjesson. Tillsammans tävlade de ihop i 15 år. Rallyparet blev vida känt och 1974 började Marianne på Teknikens Värld. Men redan 1967 inledde hos sin journalistkarriär på Södermanlands Nyheter, hon avlade sin examen vid Journalisthögskolan 1970 och jobbade därefter några år på Enköpings-Posten. Under 1980-talet fortsatte Marianne med att vara kartläsare åt Susanne Kottulinsky.

Mariannes första bil köpte hennes föräldrar åt henne – en röd Volvo PV 544 Sport. ”Lite lagom trimmad”. Med den röda PV:n skjutsade hon sin mamma och pappa, gärna både ofta och fort, varthän de ville. Marianne behöll sin röda PV Sport i 20 år.

1984 började Marianne jobba på Vi Bilägare, en arbetsplats hon var trogen fram till sin pensionering 2014. Men givetvis fortsatte Marianne ytterligare några år efter detta som frilansande redaktör. ”Det är ju så kul med bilar”.

Foto: PeO Eriksson

 Teknikens Världs provkörning av Lamborghini Countach LP 500 S. Året är 1983 och bakom ratten sitter Marianne Sterner. Du kan läsa hela hennes provkörning av bilen här.

Vi som läste Teknikens Värld på 1970- och 1980-talen minns Mariannes texter som nyfikna, initierade och kärnfulla. Ofta handlade det om bilsport men även test av vardagsbilar och kanske någon italiensk Lamborghini. Mariannes provkörning av Lamborghini Countach LP 500 S i Teknikens Värld nummer 22/1983 är klassisk, förevigad av fotograf PeO Eriksson. Att komma till Sant’Agata Bolognese som kvinna och svensk för att tillsammans med fabrikens mytomspunne testförare Valentino Balboni provköra var en stor bedrift som få andra journalister lyckats med. Några år senare fick Sterner även förmånen att göra burnout med Testarossa hemma hos Ferrari i Maranello.

Personligen träffade jag Marianne ”ute på fältet”, ofta i samband med internationella provkörningar eller bilmässor. Hade man tur fick man dela bil med henne. Rutinerat och effektivt granskade hon den aktuella provkörningsbilen, sökte noggrant efter felaktigheter i funktionsdetaljer eller hos vägegenskaper. Sällan har en biljournalist kört så snyggt och tryggt – samt snabbt! – som Marianne. När det var dags för presskonferens hade hon minst ett par sylvassa frågor att ställa. Givetvis satt hon på främsta raden. Som alltid orädd, nyfiken och ständigt kunskapstörstande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!