Hösten 1997 testade Teknikens Värld Mercedes nya småbil A-klass, ett test som kom att sluta med att bilen välte vid älgtest på testbanan vid Bromma flygfält. Efterspelet blev långdraget, men efter många om och men tvingades Mercedes till kostsamma omkonstruktioner för att få bilen trafiksäker. Till de nymodigheter som bilen då försågs med var så kallat ESP, eller antisladdsystem, som dittills endast funnits som tillval på märkets mest exklusiva modeller.
Därifrån har historien fört antisladd till att i dag vara på väg att bli ett lagkrav på samtliga nya bilar inom EU. Och nu i dagarna har pionjärtillverkaren Bosch låtit meddela att företaget tillverkat 100 miljoner ESP-system. Sedan 2010 ska företaget dessutom tillverkat fler ESP-system än ABS-system, säger Gerhard Stieger, chef för chassisystemsavdelning inom bolaget.
Förutom Bosch finns runt ett drygt dussin andra tillverkare av antisladdsystem i världen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.