Foto: Audi

Audi skrotar teknik för självkörande bilar

Tekniken för att köra bilar utan förare finns redan färdig, men då regelmakarna inte hängt med tvingas Audi överge planerna på att låta modellen A8 köra utan ingrepp från en förare. Funktionen Traffic Jam Pilot som debuterade för tre år sedan plockas bort från nya A8.

Redan 2017 kunde Audi visa teknik för att låta bilarna köra helt utan förare. Audi arrangerade flera visningar av sin nya funktion, döpt till Traffic Jam Pilot, och tanken var att introducera teknik för självkörande enligt nivå 3, där bilen kan köra utan förare på vissa vägar, i nya Audi A8.

Men regelverket har inte hängt med och det finns fortfarande stora skillnader mellan vad som är tillåtet och inte mellan olika länder. Enligt uppgifter till Automotive News från källor inom Audi tvingas nu företaget att lägga Traffic Jam Pilot på hyllan. Enligt samma källa finns tekniken redan klar i den A8 som presenterades 2017 men den är inte aktiverad.

Nästa år är det tänkt att A8 ska förnyas och Audi kommer inte att hinna anpassa den nya tekniken för alla de olika regelverk som finns.

– Vi kommer inte att se Traffic Jam Pilot ute på vägarna som först var tänkt och enligt nivå 3 i nya Audi A8. Modellen har redan gått igenom en stor del av sin livscykel, säger Audis utvecklingschef Hans-Joachim Rothenpieler till Automotive News Europa.

Alla bilar som i dag säljs med teknik för självkörande ligger på nivå 2 där det hela tiden behövs en förare som har kontroll och ansvar över bilen. Det finns tester med bilar som har teknik enligt nivå 3 och nivå 4 men tekniken är fortfarande inte tillgänglig för privatpersoner i vanlig trafik.

Både Mercedes och BMW har sagt att de kommer att visa nya bilar med nivå 3 inom kort. Mercedes planerar att sätta tekniken i sin nya S-klass som kommer senare i år och BMW ska ha nivå 4 i suven iNext som ska säljs nästa år.

LÄS MER: Vi kör lyxiga Audi A8 L 55 TFSI quattro

Dagens Audi A8 innehåller självkörande teknik enligt nivå 3, men den används inte.

– I dag finns inget regelverk som hanterar körning enligt nivå 3 och det är inte möjligt att homologisera de funktionerna på någon marknad i världen, säger Rothenpieler

Audi planerade att tekniken för nivå 3 skulle aktiveras på motorvägar utan mötande trafik och hastigheter upp till 60 km/tim, en ren köassistent alltså. I de situationerna skulle föraren helt kunna släppa kontrollen över bilen och ägna sig åt andra saker, till exempel spela videospel eller läsa en bok.

Teslas Autopilot och GM:s Super Cruise kräver båda att föraren fortfarande har kontroll över bilen även om tekniken i praktiken kör bilen i en kösituation. Ett problem med nivå 3 är att det kräver att biltillverkaren blir ansvarig för bilen när den körs utan förare men tillverkaren har ingen direkt kontroll över att bilen är i rätt skick för att köra sig själv.

Volvos vd Håkan Samuelsson har meddelat att Volvo Cars inte kommer att bygga några bilar med nivå 3 på grund av att tekniken är för osäker.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!