Autobroms snart krav i Euro NCAP

Euro NCAP presenterade idag sin utvärdering av autobromsar, som griper in och bromsar in bilen ifall föraren är i farozonen för att krocka. Från 2014 blir det krav om man vill få full pott i krocktester.

30 000 personer omkom förra året i Europatrafiken, en siffra Euro NCAP hoppas kunna påverka genom att premiera biltillverkare som erbjuder autobroms i sina bilar. Så många som 27 procent av alla trafikolyckor skulle kunna ha undvikits om bilarna utrustats med autobroms, även kallat Autonomous Emergency Braking system, AEB.

 Enligt Euro NCAP erbjuder bara en tredjedel av alla biltillverkare autobroms. Bland bilmodellerna finns autobroms bara som standard eller tillval på en dryg femtedel av alla nya bilar. Detta vill man ändra på genom att från och med 2014 premiera systemet när man betygsätter bilars krocksäkerhet.

 Än så länge är det en säkerhetsutrustning som oftast hittas bland standardutrustningen i exklusivare bilar från Volvo, Infiniti och Mercedes, medan premiummärken som Jaguar, Range Rover, Audi och Lexus är bra på att erbjuda autobroms som tillval.

 Förutom lyxbilarna finns det tillgängligt i tillvalslistan för volymbilar som Ford Focus, Mazda CX-5, Honda Civic och Volkswagen Up. Fler och fler tillverkare passar även på att introducera AEB i samma veva som man ansiktslyfter sina bilar.

 –Att snabbare tränga in dessa tekniker i nya bilar kommer göra det mer realistiskt för Europeiska Unionen att nå sitt mål att nå målet med att få ner trafikdöda med 50 procent till 2020. Som ett led av detta har Euro NCAP bestämt att inkludera AEB när vi sätter betyg från 2014 och framåt, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen i ett pressmeddelande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!