Även Mercedes kommer med bälteskrockkudde

Redan 2009 kunde vi berätta att Ford hade utvecklat en ny typ av krockkudde, placerad i säkerhetsbältet. Men idén fanns faktiskt först hos Mercedes och nu kommer man att sätta den i produktion – i nya S-klass.

Redan år 2009 kunde vi berätta att Ford, tillsammans med lilla amerikanska säkerhets- och bilbältesföretaget Key Safety Systems, hade utvecklat en krockkudde för placering i just bilbältet. Utrustningen kom sedan att hamna i Ford Explorer, som kom 2010. Sedan dess har även Lexus använt bälteskrockkudde i sin supersportbil LFA, som också kom 2010.

Nu har även Mercedes, som ofta är tidiga med ny teknik, valt att använda bälteskrockkuddar. Faktum är att idén fanns först hos en konceptbil hos Mercedes (S-klass ESF Concept) tidigare samma år som Ford visade sina, men det är först nu man sätter det i produktion. Mercedes hävdar att de nya bälteskrockkuddarna ska komma snart i en ny lyxbil, och det mesta tyder på att det är nya generationen S-klass som kommer få utrustningen. Mercedes bälteskrockkudde ger bältet en area mot kroppen som är tre gånger så stor som i normala fall, vilket sprider kraften och på så sätt minskar påfrestningen på överkroppen vid frontalkrock. 

Nya S-klass kommer att lanseras under första halva av nästa år, med bältekrockkuddarna som en av många tekniska lösningar. Vår gissning är dock att krockkuddarna ganska snart kommer att spridas till andra modeller i Mercedes modellprogram.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!