Foto: Tom Kirkpatrick; BMW AG

BMW ska övergå till flexibla pekskärmar

BMW:s iDrive-vred kommer så småningom sannolikt att fasas ut till förmån för pekskärmar, men under en överskådlig framtid kommer de två teknikerna förmodligen att lira parallellt.

iDrive, som BMW:s infotainmentstyrsystem kallas, har både hyllats och dissats sedan introduktionen 2001, då i toppmodellen 7-serie. Under årens lopp har BMW förbättrat och justerat iDrive och det senaste är touch-funktionen med beröringskänslig yta ovanpå iDrive-vredet som kompletterar de fasta knapparna och vrid-/skjutfunktionen av själva vredet.

Men i och med lästplattornas och de smarta mobiltelefonernas insteg i vår vardag har tekniken med pek- och fingerrörelser över skärmytor blivit ett vedertaget sätt att navigera sig fram i livet. Så även i bilar med framför allt Tesla Model S men också kommande Volvo-modeller, mest aktuell är då nya XC90 med Sensus-systemet, i spetsen.

Nu rapporterar brittiska Autocar, som har pratat med BMW:s designchef Adrian van Hooydonk, att även BMW hoppar på pekskärmstekniken.

van Hooydonk säger att pekskärmar är framtiden, framför allt i kombination med röstkontroll och head up-displayer. Men han kan samtidigt inte se att själva iDrive-vredet försvinner inom en överskådlig framtid, det sker i så fall längre fram.

– Att använda en iPad (läsplatta, reds anm) sittandes i en soffa är lättare än om du är på motorvägen, säger han för att förklara varför pekskärmen inte kan fungera på samma sätt i bilen som i hemmet.

Han säger också att pekskärmar innebär stora ytor och att formgivare inte gillar stora, platta ytor. Därför tror han på flexibla skärmar (tänk Samsungs nya, böjda teveapparater).

– Vi tror på en sömlös integration mellan skärm och form, säger han och tillägger att han inte tror på idén med en stor och platt skärm à la Tesla.

Introduktionen av pekskärmar i BMW:s modeller kommer med andra ord också att påverka övrig interiördesign. De första modellerna att få tekniken blir sannolikt BMW:s ”futuristiska” i-modeller. Dessa fungerar nämligen lite som testbänkar och här vågar BMW ta större steg i utvecklingen utan att allmänheten sätter kaffet i vrångstrupen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!