Foto: Teknikens Värld, Shutterstock, Miljöpartiet

Då blir det förbjudet att köpa bensin och diesel i Sverige

Regeringen har utrett frågan om ett eventuellt förbud för att sälja nya bilar med förbränningsmotorer. Utredaren Sven Hunhammar föreslår inget förbud utan i stället ett stopp för att sälja fossila drivmedel från 2040.

Regeringens utredning om försäljning av bilar med bensin- och dieselmotorer samt fossila drivmedel har presenterat sitt förslag. Enligt förslaget, som presenterades under tisdagen av utredaren Sven Hunhammar och miljö- och klimatministern Per Bolund (bilden ovan), bör det införas ett förbud för försäljning av bensin och diesel som drivmedel 2040. Dessutom ska kraven på utsläpp från bensin- och dieselbilar höjas.

Det blir alltså inget direkt förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar men däremot ett konkret förslag om att stoppa försäljningen av bensin och diesel.

Därmed väljer Sverige en annan väg än till exempel Storbritannien som vill förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar redan 2030. Flera länder i EU, bland annat Danmark, vill att EU ska följa britternas exempel för att komma tillrätta med klimatkrisen.

Behövs mer biodrivmedel

Om den svenska regeringen fattar beslut om ett stopp för bensin och diesel 2040 ställs stora krav på framställning av biodrivmedel för den befintliga bilparken. 

En klar majoritet av de bilar som säljs i Sverige i dag och minst tio år framåt kommer att drivas av en förbränningsmotor och för att de ska kunna köras behövs fossilfri bensin och diesel i stora mängder.

EU har nyligen infört tuffare regler för biodrivmedel och de biodrivmedel som finns har ifrågasatts eftersom de tillverkas på ett sätt som ger klimatfarliga utsläpp.

Svenska organisationen 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz kommenterar utredningen så här:

– Det är bra att utredningen ser till utsläppen snarare än tekniken. För att klara klimatmålen behöver vi tackla utsläppen från befintliga fossildrivna bilar på vägarna. Med ensidigt fokus på el och nybilsförsäljning får vi en marginell klimatnytta på kort sikt, vilket är den tidsram vi jobbar inom för att nå de svenska klimatmålen för transportsektorn.

Jakob Lagercrantz efterlyser ett livscykelperspektiv på vilken klimatpåverkan olika drivmedel har.

Jakob Lagercrantz pekar också på vikten av att minska ”onödig bilanvändning”.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!