Foto: Copyright 2010

Ford får 21 miljoner i batteribidrag

Amerikanska energimyndigheten Department of Energy erbjuder Ford motsvarande 21 miljoner kronor. Pengarna ska användas för att utveckla effektivare kontroll som ska ta udden av ”räckviddsångest” för elbilsförare.

Ford ska tillsammans med den Texas-baserade firman Arbin Instruments, General Electric och University of Michigan utveckla ett instrument som ska förbättra övervakningen av hur mycket kräm som finns kvar i batterierna. Förare med elbilar har ofta uttryckt ”räckviddsångest” över hur långt bilen kommer klara sig, något som man i och med projektet nu tänker åtgärda.

 Med effektivare mätmetoder räknar man dessutom på att utvecklingskostnaderna för nya batterier kommer att sjunka. Projektet väntas pågå i tre år.

 – Bilbatteriet är fortfarande elbilens största hinder från att slå på marknaden. Förbättringar i räckvidd, kostnad och batteriets livstid måste förbättras för att elbilar ska bli konkurrenskraftiga, säger Aaron Knobloch, maskiningenjör och huvudutredare vid GE Global Reasearch till Green Car Congress.

 Dagens sensorer i elbilar och laddhybrider mäter temperatur, spänning och strömstyrka, men detta är enligt forskarna inte nog för att förstå hur bra batteriet mår. De nya batterisensorerna kommer bli mindre än dagens sensorer vilket ska komma att tillåta att mäta batterieffekten där dagens sensorer i dag inte kan.

 – Med bättre sensorer och batterianalyser tror vi att vi kan göra markanta framsteg med att förlänga batteriernas livslängd. Det här kan i sin tur sänka totalkostnaderna för de som köper elbilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr