Ford satsar på pensionärsteknik

Ford använder sig av teknik som simulerar nedsatt syn och hörsel för att utveckla förarmiljöer som även äldre bilförare kan uppfatta och använda sig av.

Att rikta in sig mot en yngre publik brukar vara ett populärt sätt att stärka sitt varumärke på, men inte alla biltillverkare vågar gå åt andra hållet. Men med en allt äldre befolkning i många länder är det kanske just där de framtida bilköparna finns, vilket Ford vill ta till vara på.

 Därför satsar företaget medel på att utveckla teknik riktad mot den fjärdedel av Europas befolkning som 2030 kommer vara över 65 år och därmed kommer lida av nedsatt syn och hörsel. Tekniken kommer från ett samarbete med universitetet i Cambridge.

 – Vi kan visa hur olika föremål uppfattas av personer med synnedsättningar. Man läser in en bild av föremålet, väljer synnedsättning och kan sedan betrakta föremålet som om man hade just den nedsättningen. Man kan sedan jämföra olika bilder med varandra eller testa hur samma föremål fungerar med en annan typ av nedsättning, säger programutvecklaren Sam Waller i ett pressmeddelande.

 När Ford utvecklar sina nya instrumentpaneler är det med Cambridge programvara som man använder sig av. Programvaran har tidigare använts för att utveckla bland annat mobiltelefoner.

 – För oss handlar det om att stödja det vi kallar inclusive design som lägger fokus på olika grader av förmåga snarare än på handikapp, så att man får produkter som fungerar för så många som möjligt.

 Sedan tidigare har Ford använt sig av en dräkt som ger försämrad rörlighet för att bättre förstå hur äldre personer fungerar. Dräkten har kombinerats med ett par glasögon som simulerar gråstarr och som nu kompletteras med den nya Cambridge-tekniken.

 – En del synnedsättningar gör förstås att man inte kan ta körkort över huvud taget, men det finns också många aktiva bilförare med mindre allvarliga synnedsättningar. Vårt mål är att göra deras körning så säker som möjligt, säger Fords ergonomispecialist Angelika Engel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!