Ford presenterar nu en prototypbil utrustad med teknik som gör att man som förare inte behöver styra undan för hinder på vägen, det gör nämligen bilen själv. Ford är en av deltagarna i det europeiska forskningsprojektet interactIVe, en förkortning som ska stå för Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles. I projektet ingår även bland andra Autoliv, BMW, Chalmers, Daimler, Lunds universitet, Volkswagen och Volvo.
Systemet kallas Obstacle Avoidance och är som namnet antyder utformat för att undvika kollisioner med framförvarande fordon eller fotgängare. Systemet använder tre radarenheter, ultraljudssensorer och en kamera för att skanna av vägen upp till 200 meter framför bilen. Om ett långsamtgående eller stillastående fordon, alternativt fotgängare, upptäcks inom området framför bilen utfärdas först en visuell varning, följd av en ljudsignal. Om föraren trots det inte gör något för att förhindra en krock börjar systemet med att bromsa och letar sedan efter en lucka till höger eller vänster och styr automatiskt åt sidan för att undvika en kollision.
Det verkar fortfarande finnas mycket som är oklart med Obstacle Avoidance-systemet, inte minst när det kan sättas i produktion men också i vilka hastigheter det är aktivt. Ford nämner bara att tekniken har testats i hastigheter högre än 60 km/h.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.