Det är forskare vid Nottingham Trent-universitetet i Storbritannien som börjat utforska möjligheterna att kontrollera en förares trötthetsgrad genom att mäta hjärtaktiviteten via EKG-utrustning inbyggd i förarstolen. I samarbete med halvledarföretaget Plessey har nämligen ett system för övervakning av hälsotillståndet byggts in i bilsäten – med hjälp av den teknik som redan visats i Fords konceptbil S-Max från i fjol.
Systemet kallas Electric Potential Integrated Circuit (förkortat EPIC), och forskningsstudien har fått motsvarande en miljon svenska kronor i statliga forskningsbidrag. När systemet kan användas i serieproducerade bialr är oklart, men bör inte ligga särskilt långt fram i tiden.
Även Toyota har visat prototyp-bilar med EKG-mätning, dock med sensorerna placerade i bilens ratt i stället för sätet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.