Foto: YouTube

Fullt självkörande Tesla-bilar rullar nu på vägarna

I veckan har Tesla uppdaterat bilarna med mjukvara som gör dem fullt självkörande, dock är bara ett urval aktiverade. Nu börjar rapporterna från Tesla-ägare dyka upp på bland annat YouTube.

Bilar som kör helt på egen hand ligger långt fram i tiden, brukar det heta. Dock har det under några års tid rullat självkörande bilar på vanliga vägar både i USA och i Europa. Ubers bilar har kört på egen hand ett bra tag, och även varit involverade i (döds)olyckor, och självkörande prototyper har titt som tätt testats på allmänna vägar, bland annat av Volvo på vissa vägsträckor i och runt Göteborg.
Dessutom var Teknikens Världs reporter Robin Törnros i Tyskland för fem år sedan och satt bakom ratten på en Audi A7 Sportback som körde på egen hand på Autobahn, utan Robins kommando. Hans tur i en självkörande Audi på Autobahn ser du på film här.

TEST: Tesla Model 3 

Nu har nästa steg mot självkörande, så kallade autonoma, bilar på vägarna tagits. Det är Elon Musk och hans Tesla som ligger bakom det. I onsdags, 21 oktober, rullade de nämligen ut ny mjukvara till bilarna. Mjukvarans versionsnummer är 2020.40.8.10 och innehåller bland annat det Tesla kallar för FSD Beta.
FSD står för Full Self-Driving, det vill säga fullt självkörande, och beta betyder att det rör sig om en betaversion, med andra ord en ännu icke färdigutvecklad mjukvara som kan innehålla, och högst sannolikt innehåller, buggar och problem. Dock släpps en betaversion till betatestare, en utvald skara testare i verklig miljö, när utvecklarna anser att mjukvaran är så pass stabil att den till stora delar uppfyller kraven för den slutliga produkten. Betatestarna i detta fall är vanliga Tesla-ägare, om än bara ett mindre urval.
Mjukvaran finns till alla bilar (om än inte utrullad till alla i dagsläget), men är inte aktiverad i alla bilar – långt ifrån. I Europa får Tesla ännu inte testa fullt självkörande bilar på vägarna, därför är endast amerikanska bilar aktiverade.

TEST: Tesla Model S 

Denna text visar att bilen har uppdaterats med en betarelease av total självkörningsförmåga. Där står bland annat att en hand hela tiden måste vara på ratten och att tekniken kan misslyckas när som helst, även vid ett illa valt tillfälle. Foto: YouTube

Med nya mjukvaran följer ett antal regler. Föraren måste exempelvis ha handen på ratten för att det ska fungera, detta för att föraren ska kunna ingripa om något går fel. Dock finns det risk för, och det är något som en del människor i USA har varnat för, att systemet kan komma att missbrukas.
Vi hoppas verkligen inte det, och Tesla själva skriver att systemet kan göra fel vid ett dåligt tillfälle.

TEST: Tesla Model X 

Med nya mjukvaran kommer ny grafik som visar bilens sensorers alla beräkningspunkter och data som avgör hur FSD-systemet ska agera. Foto: YouTube

Nu har det börjat komma in rapporter från Tesla-ägare i USA som har testat bilarnas fullt självkörande egenskaper på vanliga vägar. Dock fungerar inte tekniken på större vägar utanför tätort.
Rapporterna handlar bland annat om hur bra den självkörande tekniken verkar fungera, även om de så klart inte har hunnit testa den i någon större utsträckning och inte heller i alla komplexa trafiksituationer som kan uppstå. Men flera uttrycker också att det är läskigt att låta en bil ta över körningen helt.

TEST: Så bra är bilarnas semiautonoma system 

Vissa uttalanden ska även tas med en nypa salt, bland annat om att Tesla ligger så långt före alla andra biltillverkare inom området självkörande bilar. Olika biltillverkare har olika sätt att angripa teknikutvecklingen, merparten av biltillverkarna testar mer i det tysta och låter inte allmänheten utföra testandet. Av denna enkla anledning har recensenterna på YouTube inte haft möjlighet att testa biltillverkarnas olika autonoma system. Men visst ligger Tesla i framkant, men det dröjer sannolikt innan Teslas bilar är 100 procent redo att köra på egen hand samtidigt som alla nödvändiga tillstånd för körning på allmän väg är på plats.

Elon Musk har gått ut på Twitter och meddelat att FSD-tillägget från och med måndag, vare sig man köper det nytt eller uppgraderad, kommer att öka med 2 000 dollar i pris. I Sverige i dag kostar FSD, eller ”Total självkörningsförmåga” om det heter på svenska, 77 700 kronor. Räkna med att det svenska priset på måndag ligger någonstans mellan 95 000 och 100 000 kronor.

Säkerhet är A och O, så välj rätt däck i vinter!
Läs vårt stora vinterdäcktest 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!