Göteborg får BMW:s nya elbilszon – tvingar bilen till el

BMW:s teknik för körning på el i speciella zoner fungerar nu i Göteborgs innerstad. Tekniken ska hjälpa Göteborg att klara miljömålen 2050. BMW:s eDrive Zone tvingar laddhybriden att köra på el i den begränsade zonen.

BMW:s teknik presenterades för två år sedan. Med hjälp av så kallad geofencing kan BMW:s laddhybrider ställa om till eldrift när bilen kör in i den förutbestämda zonen. 

Nu har BMW skapat en zon för Göteborgs innerstad. Anledningen är att Göteborg av Miljöförvaltningen bedöms ha svårt att nå miljömålen som är satta för 2050. Koldioxidutsläppen behöver minskas rejält för att Göteborg ska kunna klara de tuffa målen.

− Vi är väldigt stolta över att kunna ge Göteborg ännu ett verktyg för att minska utsläppen i innerstaden. Det finns stora fördelar med att göra det smidigare och mer attraktivt att utnyttja elmotorn i de tusentals laddhybrider som finns ute på vägarna. Det har visat sig vara genomgående mer kostnadseffektivt för konsumenten att köra på el i stadsmiljöer, samtidigt som det både minskar buller och koldioxidutsläpp, säger Carl Lindwall, e-Mobility Specialist hos BMW Sverige, i ett pressmeddelande.

Bilens GPS känner av när laddhybriden befinner sig inom det område som BMW definierat tillsammans med Trafikverket. Området sträcker sig från södra Hisingen över Älvsborgsbron och Göta Älvbron ner till södra Mölndal.

– Vi har i flera år tittat på hur geofencing kan användas för att tackla utsläppsproblemet i Sverige. Vad som gör denna funktion extra spännande är att det är för personbilar. Tidigare tester i Sverige har gjorts på tyngre trafik som lastbilar och bussar. Så vi är väldigt glada att BMW nu introducerar denna funktion för svenska personbilar, säger Johannes Berg, utredningsledare digitalisering på Trafikverket.

Men bilen ställer inte bara om till eldrift i zonen. När bilens navigator ser att bilen ska köra i en zon ser den till att det finns tillräckligt med el i batteriet för att klara körningen. 

BMW har skapat eDrive-zoner i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala och det finns även zoner i städer i Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Belgien. 

Tekniken är standard i BMW.s nyare laddhybrider och finns i dag i cirka 2 500 BMW-bilar i Sverige.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!