Foto: Volvo Trucks

Koldioxidutsläppen från lastbilar ökar

Den svenska bilparken släpper ut allt mindre koldioxid tack vare förbättrad teknik och alternativa drivmedel. Utsläppen från tunga lastbilar ökar däremot, trots motsvarande förutsättningar som hos bilarna.

Bilarna blir allt snålare och mer vänliga mot miljön. Det har lett till att biltrafiken i Sverige de senaste åren minskat det totala koldioxidutsläppet. På lastbilsfronten har samma tekniska utveckling ägt rum. Motorerna har blivit snålare och utsläppen från fordonen har sänkts men ändå har det gemensamma koldioxidutsläppet från lastbilarna ökat med 35 procent de senaste tio åren.

Anledningen är att lastbilstrafiken på våra svenska vägar ständigt ökar, något som äter upp den positiva utvecklingen med effektivare motorer och alternativa drivmedel.

Samtidigt som lastbilstrafiken ökar minskar godsmängderna. Det betyder alltså att transportsträckorna har blivit längre och att godsmängden på genomsnittslastbilen minskat. En av anledningarna till detta tros bero på att kraven på allt snabbare leveranser ständigt ökar.

Regeringen har satt upp som mål att den svenska fordonsflottan ska vara oberoende av fossila bränslen år 2030. Bilarna kan vara på god väg mot det målet, men lastbilarna ser alltså ut att distansera sig från den hållbara och miljövänliga utvecklingen.

– Vi ser att det behövs en kombination av olika åtgärder för att nå det målet. Det räcker inte med att byta bränsle till förnybart drivmedel. Man måste jobba väldigt mycket med energieffektivisering och med logistik. Det behövs en överflyttning till järnväg och sjöfart på lång sikt, berättar Håkan Johansson som är Trafikverkets samordnare till SR Ekot.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!