Foto: Roman Zaiets / Teknikens Värld / Shutterstock

Kraftigt sjunkande batteripriser

Batteripriser sjönk kraftigt under 2020, visar en ny undersökning. Redan 2023 kan en elbil vara lika billig att tillverka som en bensinbil. Men trots det tror branschbedömare på fortsatt stabila priser på både nya och begagnade elbilar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Priserna för elbilsbatterier sjunker allt snabbare. BloombergNEF, en internationell konsultfirma specialiserad på ny teknik, har just släppt sin årliga rapport över prisutvecklingen för elbilsbatterier och noterar ett rekord. För första gången har en tillverkare noterat ett komplett pris på under 100 dollar per kilowattimme (kWh), alltså under 820 kronor per kWh för ett komplett batteri. Det var så mycket batterierna kostade för en kinesisk elbusstillverkare.
Genomsnittspriset för batteriet i elektriska personbilar ligger på 126 dollar per kWh, 1 033 kronor per kWh. Själva battericellen står för merparten av priset, cirka 100 dollar per kWh, eller 80 procent av priset.

Prisfallet har accelererat det senaste året, och utvecklingen går snabbare än många har förutspått. År 2010 var priset över 1 100 dollar per kWh, och sedan dess har priset sjunkit 89 procent. Experterna på BloombergNEF tror att genomsnittspriset för kompletta batterier kommer att minska till 101 dollar, 828 kronor, per kWh, till 2023. Det är enligt vissa experter den prisnivån på batterier som krävs för att elbilar ska kunna tillverkas till samma kostnad som bensinbilar.
Prisförändringarna under 2020 är en följd av större tillverkningsvolymer och större beställningar, men också en effekt av ny paketering av battericellerna.

James Frith, BloombergNEF. Foto: Jason Alden

– Det är en historisk milstolpe med batteripriser på under 100 dollar per kWh. Om bara några få år kommer medelpriset i industrin passera den nivån. Dessutom visar vår analys att även om råvarupriserna återgår till den höga nivån vi såg 2018, så kommer det bara att fördröja tidpunkten när medelpriset för batteripaketet ligger på 100 dollar per kWh med ett par år, säger James Frith, ansvarig för rapporten på BloombergNEF.

Ledande batteritillverkare har nu en bruttomarginal på 20 procent och ligger på 85 procent av tillverkningskapaciteten. Högt kapacitetsutnyttjande är en nyckel till lägre batteripriser.
Framöver kommer ny katodkemi och fallande tillverkningskostnader ytterligare pressa ned priserna.

BloombergNEF har följt batteriprisutvecklingen under de senaste åren och sett ett markant prisfall. Hittills har det mest resulterat i bättre batteriprestanda. Fortsätter utvecklingen lär vi se lägre kundpriser på elbilar. Men först måste marknaden subventionsbefrias, riktigt billiga elbilar lär därför dröja några år. Foto: Teknikens Värld

– Batteritillverkarna tävlar om att lansera batterier med högre energitäthet med ny kemi. Litiumjärn-fosfat spelar dock en roll som ett lågkostnadsalternativ, säger Daixin Li, batterispecialist på BloombergNEF.

Att man kommer att nå priser på 101 dollar per kWh till 2023 framstår som säkert enligt BloombergNEF. Däremot är man mindre säker på vilket sätt industrin kommer att pressa ned priserna efter 2023. BloombergNEF tror att snittpriset är 58 dollar per kWh år 2030. Men det finns flera vägar dit. En möjlighet är solid-state-batterier, vars celler förväntas kunna tillverkas till 40 procent av kostnaden för cellerna i litiumjon-batterier.

Daixin Li, BloombergNEF. Foto: YangChan

Kundpriset på elbilar är till syvende och sist en marknadsfråga. Priserna är i närtid starkt kopplade till subventionsnivåerna, inte bara till batteripriser, och marknadens efterfrågan överlag.
Det vi har sett är att framför allt privatleasingpriser på elbilar sjunkit.
Men priserna på både nya och begagnade elbilar har stått emot större prisfall.

– Prisnivån bland begagnade elbilar har varit stabilt uppåtgående under de senaste åren trots att teknikutvecklingen gjort att batterikapacitet och räckvidd ökar i snabb takt. Man skulle kunna tro att ett par år gamla elbilar är kalla på begagnatmarknaden, men tvärtom säljs de snabbt och ofta dyrt, säger Karl Wahlin, marknadsanalytiker på Bilpriser.se

– Trots att marknaden för begagnade elbilar i dag är hårt konkurrensutsatt av privatleasing. Exempelvis Volkswagen ID.3 går att leasa för strax över 3 000 kronor per månad inklusive service. Exportmarknaden bidrar till att hålla uppe prisnivån, särskilt Norge dammsuger den svenska marknaden på elektrifierade bilar.

Karl Wahlin, Bilpriser.

Om kraftiga prissänkningar på nya elbilar skulle ske, allt annat lika, tror Karl Wahlin att det skulle ha en negativ effekt på begagnatpriserna.

– Men av flera skäl bedömer vi att det inte kommer att bli så. Det sjunkande battericellspriset per kWh har hittills inte avspeglats i nybilspriset. Och sannolikt kommer de bilar som i så fall säljs till låga priser vara snålt utrustade eller ha kortare räckvidd och därmed inte vara direkt jämförbara med objekten på begagnatmarknaden. Man ska också komma ihåg att biltillverkarna har goda incitament för att hålla uppe begagnatpriserna på sina modeller. Vår sammantagna bedömning är därför att prisnivån på begagnade elbilar på mellanlång sikt kommer att fortsätta vara stabil, sammanfattar Karl Wahlin.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!