Foto: Yvonne Palm Lundström

Lägre förbrukning på betongväg i ny studie

Vägar med betongbeläggning ger minskat rullmotstånd och därmed lägre förbrukning, även efter flera års slitage. Det fastställs nu med nya mätningar på E4 vid Uppsala.

Att betongvägar ger lägre förbrukning än asfaltsvägar är känt för de allra flesta. Det kunde VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, fastställa redan 2008 då man uppmätte en stor skillnad i bränsleförbrukning på E4 utanför Uppsala där det finns både asfalt- och betongbeläggning. Nu har VTI genomfört nya mätningar på samma plats för att ta reda på hur flera års trafik har slitit på betongen och eventuellt påverkat förbrukningen för de bilar som kör på vägen.

Resultat från mätningar som gjordes i juni 2010 visar att bränsleförbrukningen för personbilar fortfarande var 1,1 procent lägre på betongväg jämfört med asfaltsväg. För lastbilar är skillnaden så stor som 5–7 procent till betongbeläggningens fördel. Den lägre förbrukningen beror i första hand på lägre rullmotstånd jämfört med asfaltbeläggningen, vilket i sin tur kan kopplas till skillnader i beläggningarnas jämnhet och makrotextur.

VTI har även mätt och analyserat vägarnas skick. Jämnheten i längsled var något sämre på betongsträckorna medan spårdjupet var större på asfaltsträckorna. På asfaltvägarna var makrotexturen betydligt grövre.

I många länder, exempelvis Tyskland, används betong på vägavsnitt som är särskilt hårt trafikerade av tung trafik eftersom betongen är slitstark. En välskött betongväg ska kunna trafikeras i 40 år utan några större reparationsåtgärder. I Sverige är betongvägar dock ovanlig, för närvarande finns bara 68 kilometer betongväg i Sverige, på E4 vid Uppsala, E4 vid Arlanda, E6 vid Falkenberg och E20 vid Eskilstuna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!