Wankelmotorn är inte död än på ett tag, kunde Mazda-chefen försäkra på bilsalongen i Moskva. Den sista Mazdan att ha wankelmotor var RX-8 som slutade tillverkas tidigare i år.
När nästa tolkning av motorn nu är på ingång är det som räckviddsförlängare. Den kommer med andra ord inte längre driva bilen utan ska bara fungera som aggregat som ska ladda batterierna som i sin tur driver elmotorn. Fördelen med att använda en wankelmotor för detta är att motortypen fungerar allra bäst under ett konstant varvtal.
– Wankeln har en mycket bra dynamisk prestanda men om man accelererar och bromsar mycket tappar man mycket av effektiviteten. Laddhybriden övervinner detta. Vi kan få den att snurra vid sin maximalt effektiva hastighet på 2 000 varv i minuten samtidigt som vi får fördelar av dess kompakta format, säger Takashi Yamanoushi till Autocar.
Än är det inte klart vilken av Mazdas kommande bilar som kommer få den nya drivlinan när den presenteras någon gång under 2013.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.