Foto: Mattias Rabe / Shutterstock

När stannar bensinmotorn?

Förbränningsmotorn är på väg mot ättestupan, och det går snabbare än industrin kunnat ana. Men är det koldioxidutsläppen som kommer knuffa den över kanten? EU:s nya avgasreningsrapport har en avgörande betydelse.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

EU-kommissionen presenterade i december 2020 en ny plan för transportsektorn med målet att koldioxidutsläppen 2030 totalt ska ha minskat med 55 procent jämfört med 1990 års nivå. Tidigare har planen varit att koldioxidutsläppen skulle minska 40 procent jämfört med 1990.

Frans Timmermans, EU:s klimatchef, menar att planen kommer att ha stor betydelse för européernas sätt att resa.

– För att nå våra klimatmål måste utsläppen från transportsektorn vara på en tydligt nedåtgående väg. Vi sätter ambitiösa mål för hela transportsystemet för att säkra en uthållig och smart återkomst från covid-19-krisen, kommenterade Frans Timmermans EU:s nya målsättning.

Den nya färdplanen inkluderar reviderade utsläppsmål för personbilar i EU. Den hittillsvarande planen är en reduktion med 15 procent 2025 och 37,5 procent 2030, med utgångspunkt i utsläppen 2021.

Vad de nya målen landar i vet vi inte ännu, ett förslag presenteras förhoppningsvis innan sommaren. Men det har läckt vissa uppgifter från utredarna. Enligt nyhetsbyrån Reuters ska det nya målet för 2030 innebära en halvering av utsläppsnivån 2021. Det betyder hälften av 95 gram, alltså 48 gram per kilometer. En nivå som har diskuterats tidigare.

– Det var faktiskt det svenska kravet. Vi föreslog 50 procent från början, men till slut landade målet i en sänkning med 37,5 procent, förklarar Per Öhlund, Transportstyrelsens expert i avgasfrågor.

Per Öhlund på Transportstyrelsen. Foto: Transportstyrelsen

För att klara av de nya kraven måste industrin sälja fler elektrifierade bilar, både elbilar och laddhybrider. Det nya målet fick Hildegard Müller, chef för den tyska bilindustriföreningen VDA, ut på offensiven. Hon dömde snabbt ut EU:s planerade koldioxidkrav som för tuffa.

Men det är inte säkert att det är koldioxidkraven som sätter spiken i kistan för bensin- och dieseldrivna bilar. EU-kommission håller nämligen på att ta fram nya avgaskrav för bensin- och dieselbilar som eventuellt ska gälla från och med 2025, EU7. Ett lagförslag ska presenteras mot slutet av 2021, med möjligt beslut 2022 eller 2023.

På uppdrag av EU-kommissionen arbetar just nu en fristående konsultgrupp, ”the CLOVE Consortium”, med att förbereda ett förslag till ett nytt innehåll i EU7. Slutresultatet ska presenteras i vår, men under en avstämning hösten 2020 avslöjades i vilken riktning förslagen gick. Det fick bilindustrin i Europa att gå i taket.

De nya kraven som föreslås är nämligen bitvis mycket hårda. Framför allt gäller det synen på att avgasreningen ska klara alla körsituationer, oavsett belastning.

I dag krävs att avgasreningen ska klara av test i labbmiljö samt ett så kallat RDE-test, ett test där man mäter utsläppen i verklig körning. Men även om det inte finns en körcykel att förhålla sig till så finns vissa gränser för hastighet och acceleration i RDE-provet. Dessa gränser skulle försvinna enligt förslaget till EU7, motorerna ska alltså klara kraven oavsett gaspådrag. Det är arvet från ”dieselgate” som spelar in, man vill undvika bilmotorer som är rena bara under körcykellika förhållanden.

Den europeiska bilindustriorganisationen ACEA har svarat att kraven till stor del är omöjliga att klara av med en förbränningsmotor. Man menar också att extrema körförhållanden saknar relevans statistiskt sett. Det har mindre betydelse att en bil är ren under fullgaspådrag uppför en serpentinväg i Alperna, det är den genomsnittliga normalkörningen som är viktig för miljön.

Per Öhlund på Transportstyrelsen menar att det är en svår avvägning.

– Det kommer att bli svårt att konstruera avgasreningar som ska klara av alla situationer. Det ska vägas mot miljövinsterna under dessa mer extrema körförhållanden, säger Per Öhlund.

Chefer på både BMW och Mercedes har varnat för att en stor arbetslöshet i bilindustrin i Tyskland kan bli följden. VDMA, en stort industriförbund i Tyskland, menar att ”EU7-kraven riskerar att bakvägen bli ett förbud mot förbränningsmotorer”.
Industrin menar att även om det skulle gå att utveckla en avgasrening som klarar att rena avgaserna i motorns hela arbetsområde så skulle det höja bränsleförbrukningen kraftigt. Det ställer skärpta avgasreningskrav i direkt motsats till kraven på sänkta koldioxidutsläpp. Med för tuffa avgasreningskrav kan följden bli att man lägger ned bensinmotortillverkningen.

Samtidigt är branschen väl medveten om att allt pekar på att förbränningsmotorns tid är förbi. Signalerna från EU knuffar industrin framåt. Ford meddelade i februari att man enbart kommer att sälja fullelektriska bilar i Europa 2030. Redan till sommaren 2026 lovar man att bara sälja laddhybrider och elbilar.

I mars månad kom nya utfästelser från industritopparna. Volvo lovade att bara tillverka elbilar 2030, och Audis högste chef Markus Duesmann sa i en intervju i Frankfurter Allgemeine Zeitung att man har stoppat all vidareutveckling av förbränningsmotorer.

”Vi kommer inte att utveckla nya förbränningsmotorer, men vi kommer att anpassa de befintliga motorerna till nya avgaskrav”, sa Markus Duesmann.

Svaret ligger i linje med Mercedes nya linje.

Tidigare har Mercedes talat om 2039 som ett slutdatum för att sälja bilar med förbränningsmotor. Men till tyska affärstidningen Handelsblatt sa utvecklingschefen Markus Schäfer att alla inser att omställningen till elbilar går mycket snabbare än man tidigare hade trott.

”Om vi talar om produkter så finns det inte längre några rationella skäl till att välja en förbränningsmotor i den nära framtiden”, sa Markus Schäfer.

De kommande avgasreningskraven i EU7-reglementet blir avgörande, enligt Markus.

– Det kan bli nästintill omöjligt att sälja bensinbilar i Europa efter 2025, varnar han.

Mercedes Schäfer sitter i Daimlers styrelse och har operativt ansvar för Mercedes-Benz Personbilar. Foto: Daimler AG

För Mercedes betyder det en snabb omdirigering av utvecklingssatsningarna. För några veckor sedan meddelade Mercedes att man kommer att bygga ett nytt utvecklingscenter på huvudfabriken i Stuttgart-Untertürkheim, ett ”e-campus”.

Talande nog är det tillverkningen av vevaxlar som utlokaliseras till en fabrik i Polen för att ge plats åt elbilsutvecklingen. Stegvis kommer Mercedes att bygga upp tillverkningslinor för batterisystem och elektriska drivlinor på fabriken, med målet att 2024 kunna producera hela den elektriska drivlinan själva, ”in-house”.

Några nya förbränningsmotorer kommer inte Mercedes att utveckla tillkännagav tillverkaren i mars, dock utan att ge något definitivt slutdatum. Men Markus Schäfer menade att 30 procent av motorvarianterna kommer att vara kvar 2030.

– Men avvecklingen kan gå snabbare, sa Markus Schäfer.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!