Nissan Leaf kan ge energi åt hus

Nissan utvecklar just nu ett system som kan ge lägre elräkning. Genom att använda batterierna i de anställdas elbilar som kraftreserv när elpriset är som högst ska företag kunna sänka minska elkostnader.

Batterier i elbilar kan kanske användas till mer än att bara driva bilarna de sitter i. Nissan har nyligen genomfört ett experiment där ett antal Leaf-bilar har kopplats ihop med en byggnads elnät för att fungera som kraftreserv.

 Nissan kallar sitt projekt Vehicle-To-Building och sedan i juli har Nissans teknikcenter i japanska Atsugi fått agera försökskanin. Sex stycken Leaf har använts av anställda till vardags och laddats i kontorsbyggnadens garage. Men de har inte bara laddats, de har också laddat. Laddningen av elbilarna har schemalagts så att elektricitet strömmar in i bilarnas batterier när eltaxan är som lägst men när elpriset står som högst under dagen har elektriciteten i stället strömmat åt andra hållet. Man har helt enkelt använt elbilarna som kraftreserv och på så sätt minskat energiförbrukningen med 2,5 procent under dygnets mest elintensiva timmar.

 Laddningen av elbilarna ska enligt Nissan inte påverkas negativt och de anställda som har använt bilarna ska ha kunnat köra dem till och från arbetsplatsen som vanligt.

 Den ekonomiska vinningen är dock marginell. Nissan beräknar att ett företag på det här sättet ska kunna spara omkring 30 000 kronor per år. Nissan säger att de kommer att fortsätta med fler liknande försök med målet att få elbilsägare att ladda sina bilar när elpriset är som lägst.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr