Ny bakterie gör om gamla tidningar till biobränsle

En grupp forskare på Tulane-universitet i New Orleans, USA, har hittat en ny bakterie som tar hand om gamla tidningar – och gör om de till något du kan driva din bil med.

Gamla tidningar är kanske framtidens drivmedel i våra bilar, om man får tro de senaste forskningsresultaten från Tulane-universitetet i New Orleans, USA. En forskargrupp därifrån har nämligen upptäckt en helt ny bakteriestam, till vidare kallad TU-103, som har förmågan att bryta ner de långa cellulosamolekylerna i exempelvis tidningspapper till butanol – som kan användas för att driva bilar.

När det pratas om förnyelsebara bränslen så är ofta etanol eller möjligen gas det som samtalet handlar om. Butanol är mer okänt. Medan etanol-molekylen är baserad på ett kolväte om två kolatomer per molekyl så är istället butanol baserad på fyra kolatomer.

Skillnaderna ger dock flera fördelar. Den större molekylstorleken gör att butanol ger betydligt mindre förslitningar på motorerna än etanol. Om du kör en vanlig bensindriven bil på etanol kommer motorn att åldras betydligt snabbare än tänkt, vilket man alltså slipper med butanol som drivmedel. Butanol ska gå att använda som bränsle utan motormässiga modifikationer i helt vanliga bensindrivna bilar. Dessutom har butanol ett större energiinnehåll än etanol, vilket medför att den förbrukningsökning som kan märkas när etanolbilar körs på just etanol kan dämpas med butanol. Utöver detta så är det förstås en stor fördel om de miljontals ton av pappersavfall som tillkommer varje år kunde utnyttjas till bränsle.

Kort sagt så kan upptäckten av den nya bakteriestammen, som hittades i djuravföring, inge framtidshopp för bilindustrin. Men, som det brukar vara med forskningsresultat så är det en bit kvar innan en storskalig användning kan tänkas komma igång.

Aktuellt just nu

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!