Foto: Nawa Technologies

Nytt material i elbilsbatterier tredubblar räckvidden

Utvecklingen av framtidens elbilsbatterier har framför allt handlat om hur mycket kobolt som behöver användas för till snabb laddning och lång räckvidd. Men nu har företaget Nawa Technologies presenterat en ny elektrolyt som ska kunna användas i alla nya batterier från och med 2023. Elektrolyten tredubblar räckvidden i ett elbilsbatteri, enligt Nawa.

Litium, kobolt, nickel och mangan. Det är dessa material som det pratas mest om när det gäller utveckling av nya batterier till elbilar. Hur stora delar av varje ämne som används avgör en del av batteriets prestanda.

Men det finns ytterligare en komponent som är viktig, elektrolyten. Det är det ämne, ofta en slags saltlösning, som elektronerna rör sig i från de två batteripolerna. Polerna byggs av de fyra mest omdiskuterade råvarorna och det finns olika kemiska sammansättningar för att skapa batterier med högt energiinnehåll och bra förmåga för upp- och urladdning.

Företaget Nawa Technologies presenterar nu en ny typ av elektrolyt som kallas Ultra Fast Carbon Electrode. Samma teknik används för att ta fram snabbare och bättre kondensatorer.

Med nya typen av elektrolyt menar Nawa att batteriprestandan kan öka med tio gånger. Räckvidden på en storlek av batteri ska därmed bli tre gånger längre och batteriets livslängd ökar med fem gånger.

LÄS OCKSÅ: Elbilsbatteri som klarar 200 000 mil

Foto: Nawa Technologies

Nawa säger att de kan leverera en ny elektrolyt för test redan inom tolv månader men produktionen startar i större skala först 2023. Enligt tillverkaren ska elektrolyten kunna användas i de fabriker som i dag bygger NCM-batterier och relativt snabbt därmed kunna förbättra prestandan för elbilar.

Elektrolyten ska också passa för flera olika kemiska sammansättningar av NCM-batterier och därmed kunna användas av så gott som samtliga tillverkare av elbilsbatterier.

LÄS OCKSÅ: Panasonic ska bygga elbilsbatteri utan kobolt

1 av 2 Foto: Nawa Technologies
2 av 2 Foto: Nava Technologies

Om elbilsbatteriet ska ha samma prestanda som i dag kan tillverkarna minska på till exempel det dyra materialet kobolt då elektrolyten förbättrar egenskaperna. Enligt Nawa Technologies kan klimatavtrycket från tillverkningen av batteriet minska med så mycket som 60 procent vid användningen av nya elektrolyten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr