Att kunna ladda elbilen eller laddhybriden via ett uttag i en helt vanlig lyktstolpe eller enkel pollare i gatan kan vara en lösning på bristen på laddmöjligheter i storstäder. Och det är just en sådan lösning det Berlinbaserade företaget Ubitricity har tagit fram. Det handlar inte om snabbladdning, utan om långsamladdning för till exempel elbils- och laddhybridägare som inte har möjlighet till privat laddning över natten. Ubitricity har redan omkring 2 700 laddpunkter i Storbritannien och är med det en av landets största laddleverantörer. Ubitricity finns även i Tyskland och Frankrike.
Nu står det klart att Shell går in som ensam ägare av Ubitricity. Energibolaget Shell är störst på olja och gas, men har satt som mål att bli helt koldioxidneutralt senast år 2050. Shell erbjuder ännu inte elbilsladdning på någon av sina svenska stationer, men ute i Europa finns snabbladdare i anslutning till många Shell-stationer och i London slås portarna snart upp till Shells första så kallade EV-Forecourt där elbilsförare ska kunna äta och shoppa medan bilen står och laddas.
Det här är inte Shells första hållbara energi-uppköp. År 2019 gick Shell in som storägare i tyska solenergiföretaget Sonnen och samma år köptes laddlösningsföretaget Newmotion.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.