Foto: Stefan Isaksson / EasyPark

Polestar 2 integrerar EasyPark

Parkeringsappar i telefonen har funnits ett bra tag, men nu tar apparna steget in i bilen för att automatisera parkeringsbetalningen. Först ut är Polestar 2.

Att stoppa mynt i en parkeringsstolpe och vrida på ett vred, det var länge sedan någon gjorde det. Att stoppa mynt i en parkeringsautomat är snart också ett utdött beteende. Men dra betalkort i en parkeringsautomat finns kvar, även om SMS-betalning och betalning via parkeringsappar i telefonen har tagit över ordentligt de senaste åren.

Nästa steg är att sköta parkeringsbetalningen redan i bilen, utan att använda mobiltelefon. Först ut är Polestar 2 eftersom den svenskkinesiska elbilstillverkaren har inlett ett samarbete med EasyPark, företaget bakom Europas mest använda parkeringsapp med över tio miljoner användare. Syftet är att i högre utsträckning än i dag automatisera parkeringsbetalningar.

– Samarbetet är väldigt spännande och tillsammans med Polestar vill vi göra framtidens digitala parkeringar tillgängliga redan i dag, säger Johan Birgersson som är vd för EasyPark Group.

Vi testade nyligen Polestar 2. Länkar till testet hittar du artikeln. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Att det är just Polestar 2 som är först ut av alla bilar är inte så konstigt. Polestar 2 är ju världens första ”rullande smarttelefon” i och med att modellen är första bil i världen med nya operativ- infotainmentsystemet Android Automotive. Infotainmentsystemet har med andra samma möjligheter som en Android-driven mobiltelefon.

Med EasyPark integrerat i bilen måste själva parkeringsperioden startas manuellt, men så fort bilen lämnar parkeringen känner bilen/appen av det och avslutar parkeringstiden per automatik. På så vis betalar man inte för mycket, vilket ibland händer när man glömmer bort att avsluta parkeringen i mobilappen.
I framtiden kan det bli än mer automatik i och med självparkerande självkörande bilar.

– Med EasyPark har vi utvecklat en bilapp som skapar verklig nytta. Den kommer göra livet trevligare och lite mer problemfritt, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

– Vårt mål är att göra parkeringen så enkel som möjligt så att människor kan njuta av stadslivet till fullo. Detta förändrar bilen i grunden och gör att den liknar en smartphone i hur den kan användas. Mjukvarulösningarna förändrar inte bara användarens upplevelse utan innebär ett genombrott för fordonsindustrin mer generellt, säger Maurus Haefliger, chef för partnerskap på EasyPark.

Vi kan nog räkna med att Volvo XC40 Recharge P8 AWD får tillgång till samma parkeringsapp eftersom denna elbil från Volvo även har ett infotainmentsystem som bygger på Android Auto. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!