Foto: Christopher Lyzcen / Shutterstock

Porsche ska tillverka miljövänlig bensin

Volkswagen-koncernen har som mål att år 2050 vara helt koldioxidneutral. Ett steg mot det målet är alternativa drivmedel och Porsche ska i år börja tillverka en syntetisk miljövänligare bensin.

Under presentationen av nya Porsche 911 GT3 förra veckan sa Frank Wallister, vice president för Porsche motorsport och GT-bilar, att deras syntetiska bensin kommer göra bilar med förbränningsmotor lika utsläppsfria som elbilar, något som engelska Evo var först med att rapportera.

– Syntetiska bränslen är mycket viktiga för att vi ska kunna minska våra CO2-utsläpp. Utsläppen är mycket bättre än nuvarande pumpbränsle, med mindre partiklar och mindre NOx producerade. Syntetiska bränslen har mellan åtta och tio komponenter medan bensin i dag har 30-40 och inte alla är välkomna, sa Frank Walliser i samband med GT3-presentation.

Syntetiskt framställd bensin och diesel är inget nytt för koncernen, Audi har sedan år tillbaka forskat på ämnet.

– Syntetiskt bränsle är renare och det finns ingen biprodukt och när vi startar fullskalig produktion förväntar vi oss en CO2-minskning på 85 procent. Ur ett ”från källa till hjul”-perspektiv – du måste ta hänsyn till brunn till hjul-påverkan av alla fordon – kommer detta att vara samma CO2-nivå som produceras vid tillverkning och användning av ett elfordon.

Att göra en livscykelanalys är i dag väldigt svårt, i branschen finns nästan ingen transparens kring utsläpp över hela bilens produktionen, oavsett om det gäller en elbil eller en bil med förbränningsmotor. En av få tillverkare som delat med sig av informationen är Polestar som fann att eldrivna Polestar 2 släppte ut tio ton mer koldioxid under tillverkningen, än förbränningssyskonet Volvo XC40. Elbilen tar efter ett tag ikapp koldioxidutsläppet, så länge den körs på förnybar el.

Enligt Polestar själva är Polestar 2 sämre för miljön under sin tillverkning än bensinsyskonet Volvo XC40. Foto: Glenn Lindberg

Porsche säger att deras e-bränsle fungerar i alla dagens modeller. Vd Oliver Blume har även lovat att så mycket som 70 procent av märkets totala vagnpark – inklusive äldre modeller – fungerar med det förnybara bränslet.

Bränslet är framtaget tillsammans med Siemens Energy och kommer framställas under licens av Exxon Mobil i södra Chile. Framställningen är patentskyddad och således hemlig, men bensinen tillverkas från metanol. Metanolen tillverkas genom att dela upp väte och syre från vatten via elektrolysatorer, sen filtreras koldioxid ur luften för att bearbetas med väte för att skapa den syntetiska metanolen.

Porsche har till en början investerat 24 miljoner dollar i projektet. Man förväntas ha 130 000 liter e-bränsle redo till år 2022. Till år 2026 hoppas man ha 548 000 liter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!