Foto: Roman Zaiets / Shutterstock

Så ska elbilsbatterier produceras hållbart

Flera nya projekt startas i vinter för att säkra en etisk och hållbar produktion av batterier till elbilar. Ett projekt presenteras av det globala industrifacket IndustriAll som samlade sin organisation i ett stort Zoom-möte. Där berättade de varför batteriproduktionen är ett problem.

Det globala industrifacket IndustriAll Global Union har tröttnat på snacket om barnarbete och dåliga arbetsförhållanden i gruvorna som levererar råvaror till den nya och växande batteriindustri. 

Vid ett stort webbseminarium berättade IndustriAlls assisterande generalsekreterare Atle Höie om ett kommande treårsprojekt där unionen ska lära sig mer om hur batteri- och bilindustrin fungerar och hur råvarukedjan ser ut i praktiken. IndustriAll har stor erfarenhet av hur textilindustrin fungerar men ser stora skillnader.

– I textilindustrin är företagen som säljer varorna inte inblandade i tillverkningen alls. De har ingen kontakt med underleverantörerna eller råvarukedjan, inledde Atle Höie seminariet.

Bilindustrin tar större ansvar

Batteri- och bilindustrin har en annan affärsmodell där bilindustrin tar ett allt större ansvar för hela råvarukedjan.

– Bilindustrin har ögonen på sig eftersom ingen vill förknippa sin klimatvänliga omställning med oetiska förhållanden eller miljöförstöring. Det är en stor skillnad och betyder en stor chans för oss att faktiskt åstadkomma en förändring.

Den oberoende organisationen Benchmark Minerals Andy Leyland beskrev läget i batteriindustrin just nu och hur den kommer att utvecklas de kommande åren. Enligt Leyland finns en uppenbar risk att jakten på billigare och billigare elbilar och batterier leder till sämre arbetsförhållanden. Det är gruvarbetarna och de som står längst ifrån den färdiga varan som har de sämsta lönerna och minst att säga till om.

– Vi ser väldigt stora investeringar och flera nya batterifabriker byggs. Men det investeras inte lika mycket i första steget, utvinning av råvarorna. Därför kan det bli råvarubrist och därmed högre priser på batterier och elbilar, förklarade Leyland.

BMW med i IRMA

Nya organisationen IRMA, Initiative for Responsible Mining Assurance, försöker få med sig stora globala företag i ett eget rigoröst regelverk för hållbar hantering av hela råvarukedjan. BMW är första bilföretag som blivit antagna som medlemmar i IRMA men fler är på gång.

IndustriAll ska sjösatta sitt projekt efter årsskiftet och hoppas på stöd från hela sin stora organisation. Om unionen upptäcker oegentligheter ska de kunna använda sina olika medlemsförbund att sätta press på den tillverkare som till slut ska tjäna pengar på råvaran. Det är pressen på de stora företagen som till slut ska kunna leda till bättre arbetsförhållanden. Globalt samarbete ska göra att vi som konsumenter också får veta vad som händer och att inte lokala missförhållanden göms undan.

Enligt Andy Leyland kan bristen på råvaror och Kinas stora dominans leda till det som kallas ”råvarunationalism”.

– Coronapandemin har fått flera att inse att det behövs lokal produktion och med Donald Trump som president i USA har tullar, avgifter och handelshinder spridit sig. Det har gjort att fler och fler ser över sin egen produktion, fler regioner vill vara självförsörjande.

LÄS MER: EU vill förbjuda import av smutsiga elbilsbatterier

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!