110630-semibilautopilot

Snart kommer autopilot till bilen!

En bil som övervakas av föraren och som kan köras halvautomatiskt upp till 130 kilometer i timmen har presenterats i Borås av Volkswagen i ett EU-projekt där även svenska Volvo och Haldex ingår.

Det var vid presentationen av EU:s forskningsprojekt HAVEit, Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport, som Volkswagen-koncernens forskningschef professor Jürgen Leohold kunde presentera semiautopilot-systemet. 

 Forskningsprojektet HAVEit finansieras av EU och startades för att utveckla forskningskoncept och tekniker för att göra livet lättare för förare. Det är avsett för att höja säkerheten på vägarna, minska förarens arbetsbelastning och bilarnas miljöpåverkan och har utvecklats mellan fordonstillverkare, billeverantörer och naturvetenskapliga institut från flera europeiska länder. Däribland märks de svenskbaserade företagen Volvo PV och Haldex Brake Products AB.

 Systemet kallas TAP och står för Temporär AutoPilot. Tekniken samlar ihop funktioner som består av radar-, kamera- och ultraljudsbaserade sensorer och ett spårhållningssystem, kallat Lane Assist. Mycket av tekniken finns redan i produktionsbilar men ingen har kopplat ihop alla system till ett större förut. 

 – Det vi har uppnått i dag är framför allt en viktig milstolpe längs vägen mot olycksfri bilkörning, säger Jürgen Leohold om tekniken i ett pressmeddelande. 

 Enligt en vandringssägen från USA var det precis ett sådant här system som föraren i en husbil trodde sig ha när det egentligen rörde sig om en farthållare. I det ”fallet” satte föraren på farthållaren, eller cruise control som det heter på engelska, och gick och la sig på sängen i husbilen med en olycka som resultat. 

 Något sådant ska det här systemet inte uppmuntra till utan professor Leohold menar att köransvaret alltid ligger på föraren. TAP är avsett att förhindra olyckor snarare än att vara en renodlad autopilot. Systemet ser till att bilen själv håller ett säkert avstånd till bilen framför, håller hastigheten och mäter var bilen är på vägen i förhållande till vägmarkeringarna. Innan kurvor sänker bilen hastigheten och kan även räkna ut vilken hastighet som gäller på vilka sträckor. I köer gasar och bromsar bilen på egen hand.

 – Ett tänkbart scenario för den inledande användningen kan vara monotona körsituationer, till exempel i trafikstockningar eller vägavsnitt som är ytterst begränsade när det gäller hastighet, säger Jürgen Leohold.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr