Stämmer BMW och Mercedes för fossilbilar

En tysk miljöorganisation tar nästa steg i kampen mot fossilbilar. Gruppen, Deutsche Umwelthilfe, bekräftar för nyhetsbyrån Reuters att de stämmer biltillverkarna BMW och Mercedes för att de inte fastslagit ett stoppdatum för produktion av fossildrivna bilar.

Flera länder samt EU funderar på att införa ett förbud för försäljning av bilar med bensin- och dieselmotorer. Länder som Norge, Nederländerna och Belgien uppvaktar EU om att ta initiativ till ett stoppdatum. Storbritannien har ett förslag om ett förbud från och med 2030 medan flera länder i Europa har pratat om 2035.

Biltillverkarna är kritiska mot konkreta förbud och bland andra Renaults vd Luca de Meo vill att bilbranschen ska få lösa omställningen till elbilar på egen hand. Enligt de Meo kan ett förbud och ett datum betyda att bilköparna direkt slutar att köpa nya bilar med bensin- och dieselmotorer vilket skulle betyda fler äldre bilar på vägarna och ökade utsläpp.

Luca de Meo menar att en mjukare övergång är det bästa för klimatet och för bilindustrin.

Men alla håller inte med. En tysk miljöorganisation, Deutsche Umwelthilfe (förkortat DUH och fritt översatt blir det Tyskt Miljöstöd) har stämt biltillverkarna BMW och Mercedes för att de inte satt ett slutdatum eller i alla fall bestämt sig för att minska produktionen av fossilbilar före 2030.

Går inte med på kraven

I stämningsansökan ger organisationen tillverkarna en viss tid på sig att gå med på kraven. 

BMW och Mercedes har meddelat att de inte går med på organisationens krav och ingen av de två tillverkarna har meddelat något datum då de tänker sluta bygga bensin- och dieselmotorer.

Enligt Luca de Meo ser han att Renault kommer att sluta sälja nya bilar med bensin- och dieselmotorer framåt 2033 men han vill inte sätta ett specifikt stoppdatum redan nu. Renaults syskon Nissan presenterade nyligen en helt ny bensinmotor som har en elmotor till hjälp för att minska utsläppen. Enligt Nissan finns det fortfarande stora marknader i världen där det inte kommer att få att använda laddbara bilar och där elbilsrevolutionen är en bit bort.

Enligt Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich kommer omställningen till elbilar gå snabbast i Europa men det finns fortfarande flera länder där det kommer att behövas bilar med fossila drivmedel. 

Flera biltillverkare, bland annat Volvo, har meddelat olika datum för när de ska sluta sälja bilar med bensin- och dieselmotorer. Flera stora bilkoncerner, bland annat VW och Stellantis, låter några av sina bilmärken bli renodlade elbilsmärken medan andra märken får fortsätta sälja bensin- och dieselbilar där det finns köpare.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!