Foto: Candela

Stockholm provar världens snabbaste elektriska passagerarfartyg med bärplan

Region Stockholm har startat ett pilotprojekt tillsammans med det Lidingöbaserade företaget Candela Speed Boat. I slutet av 2022 ska fartyget Candela P-30 sjösättas och testas under sex månader.

Elektrifieringen som pågår runtomkring oss sker inte bara inom bil- och fordonsindustrin som susar runt på våra vägar, det pågår massor med förändringar i alla möjliga olika miljöer, även på sjön. Region Stockholm har fått en av rollerna i en ansökan till Trafikverkets forsknings- och innovationsportfölj inom sjöfartsområdet, och det är en av anledningarna till att världens första elektriska bärplansfartyg för passagerarverksamhet nu ska byggas och testas i Stockholms skärgård.

– Stockholms vattenvägar har stor utvecklingspotential inom såväl arbetspendling, fritids- och turistresor. Detta projekt är en möjlighet att testa en ny fartygsteknik som kan göra kollektivtrafiken till sjöss mer miljövänlig och attraktiv för våra resenärer, säger Michaela Haga (Centerpartiet), Sjötrafikutskottets ordförande i Region Stockholm.

Själva fartyget kommer byggas av Candela Speed Boat på Lidingö, nära inpå där det senare är planerat att det ska frakta passagerare under senare delen av pilotprojektet som räknas pågå fram till 2024.

– Vi är glada att stockholmarna blir först med att testa svensk teknik. Jämfört med dagens fartyg kommer P-30 att vara mycket bekvämare och tystare att åka med, säger Gustav Hasselskog, vd för Candela.

I drift kommer fartyget vara helt emissionsfritt och det kommer förbruka väsentligt mycket mindre energi jämfört med konventionella fartyg tack vare bärplanen som lyfter skrovet ovanför vattenytan. Det ger en längre räckvidd eftersom det 12 meter långa fartyget kommer vara helt eldrivet, toppfarten ska ligga på runt 30 knop. Räckvidden anges till 60 sjömil vid en fart av 23 knop som är fartygets marschfart.

1 av 5 Foto: Candela
2 av 5 Foto: Candela
3 av 5 Foto: Candela
4 av 5 Foto: Candela
5 av 5 Foto: Candela

Vi provkörde Candela Seven för lite mer än ett år sedan. C7 är fritidsbåtsvarianten av Candela P-30 och också grunden hos företaget på Lidingö som startades 2014.

Det finns ett flertal båttillverkare världen över som tillverkar elbåtar men Candela är rätt unika med sin bärplansdesign. Det ska minska energiförbrukningen med upp till 80 procent eftersom hela skrovet ligger ovanför vattenytan i marschfart. Det finns även andra fördelar eftersom svallvågorna minskar, det blir en komfortablare resa för de ombord men också mindre problem med stranderosion som orsakas av svall. Bullret är också i princip obefintligt.

Bakgrunden till P-30 är att Stockholmregionens kollektivtrafik på vatten i dag står för en liten andel av det totala kollektivresandet men för en stor del av de totala utsläppen. Fartyget P-30 förbrukar ungefär lika mycket, eller lite, energi som en hybridbuss räknat per passagerare och kilometer. P-30 svävar en halvmeter ovanför vattenytan driven av två högeffektiva pod-elmotorer som drivs av litiumjonbatterier som förmodas vara inbyggda i båtskrovet precis som hos fritidsbåten Seven.

Foto: Candela

Fartygets flight controller och dess sensorer jobbar tillsammans och gör allt för att minimera fartygets tendenser till att rulla eller slå då bärplanen justeras i realtid. Tekniken påminner om den som finns i till exempel JAS 39 Gripen och kaptenens uppgift blir att hålla reda på kursen och bestämma farten. Trettio passagerare får plats ombord och den är även anpassad för både rullstolsburna och cyklister.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!