Foto: Jaguar

Storskalig batteriåtervinning utreds

Återvinning av uttjänta elbilsbatterier ligger på efterkälken och snart kommer en massiv ökning av dessa att komma. Nu startas ett projekt med svensk inblandning för att analysera och utvärdera hur vi ska gå till väga.

Antalet elektrifierade fordon ökar snabbt och snart kan vi vänta oss en mängd uttjänta litiumjonbatterier. Enligt en rapport från IVL, Svenska miljöinstitutet, kommer 50 000 enheter i Norden nå slutet av sin livslängd 2030. Någon storskalig återvinning av litiumjonbatterier har inte kommit i gång på allvar och några standardiserade metoder finns inte heller. Batteriernas komplicerade konstruktion och ett relativt lågt råvarupris har gjort att det saknats incitament för storskalig återvinning.

LÄS OCKSÅ: Tesla döms till böter för felaktig batterihantering 

Nu startar IVL tillsammans med Chalmers tekniska högskola i Göteborg och Stellenbosch universitet i Sydafrika projektet Eliminate. Det ska utvärdera olika återvinningstekniker för att se vilken process som har lägst miljöpåverkan och fungerar bäst för den europeiska och sydafrikanska marknaden.

Olika tillvägagångssätt kommer att utvärderas liksom hur insamling och transport ska fungera samt var det är bäst att etablera återvinningsanläggningar.

– Med tanke på de batterifabriker som planeras är det viktigt att redan nu få fram återvinningstekniker som kan utvecklas vidare för storskalighet. Vad som är den optimala återvinningstekniken, med hög återvinningsgrad av alla metaller och sett till både miljöpåverkan och resursåtgång, kan skilja sig åt mellan olika länder och deras olika förutsättningar, säger Erik Emilsson på IVL.

LÄS MER: Gamla Toyota Prius-batterier får nytt liv 

Svenska batterifabriken Northvolt har tidigare meddelat att de har som målsättning att hälften av materialet till battericellerna de ska producera ska vara återvunnet.

Umicores anläggning utanför nederländska Antwerpen ligger i dag i framkant inom området. De har tidigare presenterat siffror på återvinning av motsvarande 35 000 bilbatterier per år vilket till 2027 ska utökas till 500 000.   

Eliminate, står för End-of-life Li-ion battery management integration and technology evaluation, startar nu i december och ska pågå i tre år. Det leds av universitetet Stellenbosch i Sydafrika och utförs i samarbete med IVL, Chalmers tekniska högskola, Karadeniz tekniska universitet i Turkiet och återvinningsföretaget Exitcom Recycling.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!