Foto: Teknikens Värld

Studie: Enbart Volvo och Volkswagen gör tillräckligt för att elektrifiera Europa

Studien menar även att EU inte är strikta nog och måste sätta tuffare koldioxidkrav om man ska uppfylla kraven i den europeiska gröna given, rapporterar Reuters.

Det är den europeiska kampanj- och klimatgruppen Transport and Environment (T&E) som har tagit fram studien. Slutsatsen är att det endast är Volvo och Volkswagen av de stora biltillverkarna som gör tillräckligt för att elektrifiera sina fordonsflottor, samt att EU måste göra mer om man ska nå sina målsättningar.

Försäljningen av elbilar och laddhybrider nästan tredubblades under förra året tack vare hårdare utsläppskrav och statliga subventioner. Den här sommaren förväntas Europeiska unionen annonsera ännu mer ambitiösa koldioxidmål. Till 2030 vill man att CO2-utsläppen på nya bilar ska vara 50 procent lägre än 2021 – en skärpning jämfört med det existerande målet på 37,5 procent.

Till dess ska Volvo vara fullständigt elektrifierade och 55 procent av Volkswagens försäljning bestå av batteridrivna elbilar. Enligt studien har de båda företagen ”en aggressiv och trovärdig strategi” för att genomföra skiftet från fossildrivna bilar. Däremot får Ford, som ämnar att ha en helt eldriven vagnpark i Europa 2030, kritik av studien för att man ”saknar en stadig plan för att nå dit”.

Andra tillverkare som BMW, Daimler, Jaguar Land Rover och Toyota kritiseras ännu hårdare. ”Företagen saknar ambitiösa utfasningsplaner, har ingen tydlig industriell strategi och i BMW, Daimler och Toyotas fall förlitar man sig alldeles för mycket på hybrider”, menar T&E.

JLR har tidigare meddelat att Jaguar ska vara hel-elektriskt till 2025 men har inte varit lika specifika när det gäller Land Rover. BMW och Daimler har å sin sida inte velat sätta några hårda deadlines när det gäller utfasning av fossildrivna bilar. T&E hävdar att även om tillverkarna når sina mål kommer man upp tio procentenheter kort om vad som krävs för att möta kraven i EU:s gröna giv.

Den europeiska gröna given är ett initiativ för att göra EU klimatneutralt till 2050 och enligt T&E måste EU göra mer för att man ska lyckas med detta. T&E föreslår en utsläppsreducering på 35 procent på nya bilar till 2025, runt 50 procent till 2027 och upp till 70 procent till 2030.

– Målen måste gradvis skärpas så biltillverkarna inte enbart förbinder sig till att fasa ut fossila bränslen men också utvecklar en strategi som får dem dit i tid, säger Julia Poliscanova, ansvarig för fordon och emobility på Transport and Environment, i ett pressmeddelande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!