Foto: Einride

Svenska Einride imponerar på Elon Musk

Svenska teknikföretaget Einride presenterar en självkörande lastbil som kan köras i 85 km/h. Det imponerar på självaste Elon Musk som önskade Einrides svenske vd Robert Falck lycka till före premiären. "Elon är en förebild på många sätt och han har en unik förmåga att se på teknik och affärsutveckling", säger Robert Falck till Teknikens Värld.

En självkörande lastbil utan hytt för transporter inne på logistikcenter. Det är så vi är vana vid att se Einrides fordon. Men nu kan de dyka upp på vägen också. Einride har presenterat en självkörande lastbil, AET 4, som kan köras i 85 km/h. En av de som följde premiären var Teslas vd Elon Musk som skickade en lyckönskning till Stockholm och Einrides vd Robert Falck strax innan den digitala presentationen startade.

– Vi är stolta över att vara ett världsledande företag på det här området och det är kul att Elon Musk uppmärksammat det, säger Robert Falck till Teknikens Värld.

Elon Musk följde Einrides presentation live och passade då på att i livechatten önska det svenska företaget lycka till. Foto: Jan-Erik Berggren

Det är också hemma hos Elon Musk i USA som det är störst chans att få se Einrides självkörande lastbilar. För det är i USA och Asien som regelverket är mest generöst för fordon utan förare.

– Här i Sverige är vi inte riktigt vana vid att se sådana här fordon och tyvärr har Europa inte riktigt hängt med i utvecklingen, trots att fordonsindustrin är Europas kanske allra viktigaste, säger Robert Falck.

Foto: Einride

Att Einride utvecklat en självkörande lastbil som kan köras så snabbt som 85 km/h, det finns även en som körs i 45 km/h och några lite långsammare, är för att kunna konkurrera om fler kunder och erbjuda fler transportlösningar.

Men Robert Falck påpekar att Einride inte bara är en lastbilstillverkare utan mer ett företag som erbjuder mobilitetslösningar.

– Det går inte att ersätta en dieseldriven lastbil med en eldriven lastbil rakt av, det kan till och med blir dyrare. Det är lönsamt bara om du kan automatisera, det vill säga ha ett komplett transportsystem som är digitaliserat och elektrifierat. Du behöver ta hand om en fordonsflotta på ett annat sätt om den består av eldrivna fordon, det är den lösningen vi erbjuder, säger Robert Falck.

LÄS MER: Einride T-Pod – förarlös elektrisk lastbil från Sverige

Foto: Einride

Einride vill elektrifiera transportsystemen för att sänka klimatavtrycket från sektorn. Enligt Robert Falck kan det göras samtidigt som det sparar pengar.

– Vi kan erbjuda en affärsmässig lösning som klarar 60-70 procent av alla transporter och reducera sju till åtta procent av det globala koldioxidavtrycket. Det är unikt.

LÄS MER: Här är svenska Einrides nya förarlösa lastbil

Foto: Einride

De nya fordonen från Einride, de tidigare AET 1 och 2 har kompletterats med AET 3 för 45 km/h och AET 4 för 85 km/h, kan beställas för leverans 2022 och 2023. Einride bygger inte fordonen själva utan köper in material och montering av underleverantörer. Panasonic är en stor investerare men enligt Robert Falck köper Einride batterier från en rad olika tillverkare.

Under presentationen av de nya lastbilarna, eller podarna som Einride kallar sina fordon för, avslöjade Robert Falck att Einride i nästa vecka ska försöka slå banrekordet på Top Gears testbana i Storbritannien. Då kommer den nya last...förlåt poden, som klarar 85 km/h, att visa vad den klarar av.

Det lutar då åt ytterligare en lyckönskning från Elon Musk.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!