Toyota grönaste varumärket i världen

Toyota är grönaste varumärket i världen

Trots att Toyotas logotyp är röd har den japanska biltillverkaren utsetts till det grönaste varumärket i världen 2011. Volkswagen och Honda kommer också högt upp på listan.

Varumärkesbyrån Interbrand har rankat de 50 grönaste varumärkena i världen. Till sin hjälp har man tagit en av världens största revisionsfirmor, Deloitte. Som underlag till rankingen har man intervjuat 10 000 personer i världens tio största ekonomier – USA, Kina, Indien, Brasilien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien, Spanien och Japan – samt värderat offentlig data och information från över 3 000 företag runt om i världen om hur miljösatsningarna ser ut inom respektive företag.

Till sist kom man fram till en topplista bestående av 50 företag och där japanska Toyota ligger överst. Att just Toyota hamnar överst är kanske ingen slump då deras hybridmodell Prius har satt miljömedvetenhet på kartan. Prius lanserades redan för 14 år sedan och lagom till nästa år kommer den för första gången som laddhybrid. Lägg därtill Toyotas lyxdivision Lexus som med alla sina hybridmodeller hjälper till att lyfta upp Toyota till förstaplatsen. Totalt 3,2 miljoner hybridbilar har Toyota och Lexus sålt sedan 1997.

Enligt Interbrands slutsats är Toyota ett ledande exempel på hur ett företag kan göra miljön till en prioriterad ledningsfråga och samtidigt på ett meningsfullt sätt engagera människor i hela världen.

Topp 50-listan som Interbrand nu har presenterat (se hela listan här) består av en salig blandning företag inom olika branscher och från USA, Europa och Japan. USA dominerar listan med hela 26 placeringar.

Näst grönaste varumärket inom bilbranschen är enligt listan tyska Volkswagen som placerar sig på sjätte plats, precis före japanska Honda på sjunde plats. Därefter kommer Hyundai på plats elva och BMW på plats tolv. Mercedes plockade till sig en sextonde plats och Ford en tjugonde. Därefter var det slut på biltillverkare. Således lyckades varken Volvo eller Saab ta sig in på listan. Volvo som går som tåget på europamarknaden, mycket tack vare sin miljöprofilering, tycker man borde kunna haft en chans på denna lista.

Ett svensk företag kvalade dock in. På plats 39 hittar vi Ingvar Kamprads möbelimperium Ikea. Det småländska familjeföretaget placerade sig för storheter som till exempel McDonald's som lade beslag på plats 45.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!