Toyota byter dieseltruckar mot bränslecellsdrivna eltruckar

Nu får Toyotas bränslecellsbil Mirai sällskap av truckar med samma energiskapande teknik vid fabriken i Motomachi. Om tre år ska alla dieseldrivna truckar vara utbytta mot bränslecellsdrivna eltruckar.

Toyota ser en framtid där deras fabriker inte släpper ut någon koldioxid alls. Nollutsläppsmålet ligger en bra bit fram i tiden, senast 2050 ska de ha uppnått det. Men redan nu tar man ett första steg mot målsättningen genom att börja byta ut de dieseldrivna gaffeltruckarna av storlek 2,5 ton vid Motomachi-fabriken mot bränslecellsdrivna eltruckar. De två första nollutsläppstruckarna togs i bruk tidigare i dag och under de närmaste tre åren ska samtliga 180 truckar vara utbytta.

Toyota har räknat ut att när alla truckarna är utbytta minskar koldioxidutsläppen vid Motomachi-fabriken, där bränslecellsbilen Mirai tillverkas, med ungefär 4 000 ton per år.

Att japanerna valt bränslecellsdrivna i stället för batteridrivna eltruckar beror på ”laddtiden”. En bränslecellstrucks vätgastank fylls på några minuter medan en batteridriven truck tar flera timmar att ladda. Med bränslecellsdrivna eltruckar bibehålls effektiviteten utan att antalet truckar behöver ökas.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!