Toyota FPEG

Toyota utvecklar ny bensinmotor

Toyota utvecklar en ny bensinmotor som inte ska driva bilen, i stället fungerar den som räckviddsförlängare i elbilar.

Toyota utvecklar en ny sorts bensinmotor utan vevaxel som de kallar FPEG, ”Free Piston Engine Linear Generator”. Motorn skiljer sig från en konventionell förbränningsmotor med vevaxel, men tekniken bakom motorn är inte ny då tekniken uppfanns redan på 1850-talet av Eugenio Barsanti och Felice Matteucci.

Toyotas motor består av en tvåtakts förbränningskammare, en generator och en gasfjäderkammare. Kolven är försedd med magneter och skjuts iväg av konventionell förbränningsteknik och förflyttas genom en spole, därigenom omvandlas kinetisk energi till elektrisk energi, som en generator med andra ord. I andra änden skjuts kolven tillbaka av den komprimerade gasen i gaskammaren och det hela börjar om igen.

Motorn är fortfarande en prototyp men Toyota ser många fördelar med en motor av denna typ då den är mycket kompakt, ger låg friktion och minimalt med vibrationer. Motorn är dock endast designad för att fungera som räckviddsförlängare och ladda upp batterierna, den ska inte användas för att driva hjulen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!