Toyota tillhör de biltillverkare som lagt störst resurser på att utveckla bilar med bränsleceller som tankas med vätgas. Foto: David Dewhurst Photography

Valet i Tyskland kan avgöra framtiden för bränsleceller

Om det tyska miljöpartiet, De Gröna, får stort stöd i det kommande valet och stort inflytande på en ny tysk regeringen kan avgöra framtiden för vätgas och bränslecellsbilar. Både Audi och BMW håller liv i sin utveckling av alternativ till elbilarna i väntan på hur det går.

De Gröna är Tysklands motsvarighet till svenska Miljöpartiet och väntas gå fram rejält i det tyska valet som hålls inom kort. Den tyska bilindustrin står redo och både BMW och Audi håller liv i sin utveckling av bränsleceller och vätgasdrivna bilar, något som klimatvänner i Tyskland tycker om.

Men även om en ny tysk regering kan ge fler bidrag och annat ekonomiskt stöd till vätgasbilar kan det ta tid innan tekniken får ett brett genomslag bland personbilarna.

Bränsleceller är fortfarande dyra att producera och innehåller flera metaller och mineraler som blivit dyrare de senaste åren. Dessutom behövs en ordentlig infrastruktur för att distribuera vätgas.

Därför anses tekniken passa bäst för större lastbilar – som tankas på färre ställen – för fartyg, stora tillverkningsindustrier och flygtrafik.

BMW är den tyska tillverkare som satsat mest och längst på vätgastekniken med en plan att ha en serieproducerad bil på marknaden senast 2030. BMW anses också vara det företag som arbetar hårdast för att få politiskt stöd för vätgasbilar i Kina, Europa och USA.

Mercedes la ner

Nyligen presenterade BMW en vätgasdriven version av nya suven X5, ett projekt som fått delvis stöd av den tyska regeringen. Nästa år ska BMW bygga en testflotta bestående av 100 vätgasbilar.

Audi har bekräftat för nyhetsbyrån Reuters att de inlett ett större projekt för att bygga ett antal prototypbilar som drivs med vätgas. Mercedes meddelade nyligen att de däremot stoppar produktionen av sin vätgasdrivna modell GLC F-Cell. Men källor från Mercedes har viskat att det projektet snabbt kan sjösättas igen ifall en ny tysk regering storsatsar på tekniken.

I Asien har samtliga stora bilmärken omfattande vätgasprojekt. Toyota, Honda och Hyundai har alla lagt stora resurser på att utveckla bilar och försöka få stöd för tekniken. En anledning är förstås att Japan och Korea har begränsad tillgång till klimatvänlig elproduktion. Bland lastbilstillverkarna har samtliga större företag omfattande vätgasprojekt.

Partiet De Gröna har i den tyska motsvarigheten till riksdagen förklarat att vätgas kommer att spela en viktig roll i omställningen bort från fossila bränslen. 

I Kina har de stora tillverkarna precis inlett vätgasprojekt men när den kinesiska regeringen nyligen tillkännagav att de tänker sluta investera i fossil energiproduktion och i stället få över till klimatvänlig teknik var det positiva besked för alla som gillar vätgas.

Det tyska valet hålls på söndag, den 26 september.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer