Volvo lanserar ny insprutningsteknik för snålare dieselmotorer

Volvos nya motorfamilj VEA lanseras i höst. I samband med detta lanserar man också en förbättrad insprutningsteknik med tryckåterkoppling och högre tryck som leder till minskad förbrukning. i-ART kallar tekniken.

 Dieselmotorerna i VEA-familjen kommer att dra nytta av en teknik som kallas i-ART. I common rail-systemen i dag sitter endast en trycksensor medan motorerna med i-ART har sensorer med tryckåterkoppling för varje cylinder. Det ger en kontinuerlig övervakning av bränsleinsprutningen i varje cylinder och gör det därmed möjligt att även omedelbart anpassa insprutningen per cylinder.

 Detta kombineras med högre insprutningstryck om 2500 bar (D5-motorn i dag har exempelvis ett insprutningstryck på 1800 bar). Den nya övervakande insprutningstekniken och det högre trycket leder till lägre förbrukning och sänkta utsläpp, men enligt Volvo också till högre effekt och ett mer distinkt och kraftfullt ljud.

 – Att öka common rail-trycket till exceptionella 2 500 bar och samtidigt införa i-ART-tekniken kan beskrivas som det andra steget i dieselrevolutionen. Det är ett genombrott jämförbart med när vi uppfann den banbrytande lambdasonden för katalytiska avgasrenare 1976. Ytterligare en unik innovation från Volvo, säger Derek Crabb som är vd för Powertrain Engineering inom Volvo Car Group och fortsätter:

 – Varje insprutare har en egen liten dator som övervakar insprutningsprocessen. Utgående från denna information säkerställer det självanpassande i-ART-systemet att den ideala mängden bränsle sprutas in i varje cylinder under varje förbränningscykel.

 Precis som vi tidigare har berättat lanserar Volvo en ny, åttastegad automatlåda i samband med VEA-lanseringen i höst. Denna låda ska ytterligare hjälpa till att sänka bränsleförbrukningen samtidigt som köregenskaperna enligt Volvo ska bli enastående.

 – De nya drivlinorna kommer att ge total körglädje genom sin smidiga, men ändå mjuka, lyhörda och ryckfria karaktär, som är resultatet av den nya åttaväxlade automatlådan, säger Derek Crabb.

 De nya motorerna är alltså alla fyrcylindriga och med hjälp av turboladdning i olika grad tänker sig Volvo att alla kunders behov tillgodoses. Från snåla maskiner till sportigt lagda med gott om effekt, vrid och prestanda.

 De som vill ha ännu mer av prestandavaran ska inte gå lottlösa. Volvo ser att motorerna i kombination med elektrifiering ska kunna motsvara V8-motorer.

 – Vi strävar efter att skapa mindre och smartare motorer, med prestanda som kommer att få gamla V8:or att framstå som dinosaurier. Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror. Elektrifiering ovanpå detta kommer att ta oss till effektvärden som annars bara förekommer i konventionella V8:or, säger Derek Crabb.

 Motorerna i VEA-familjen byggs i Volvos motorfabrik i Skövde.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!