Volvo svänghjul

Volvo testar svänghjulsteknik som väsentligt minskar förbrukningen

Volvo tar det här med sänkt förbrukning på största allvar. Nu ska man som en av världens första biltillverkare testa svänghjulsteknik på allmän väg. Förutom sänkt förbrukning med upp till 20 procent blir bilen med tekniken både starkare och snabbare.

Volvos gröna satsning består i dag av DRIVe-konceptet med snåla dieselmotorer och (inte så snåla) etanolmotorer, kommande elbilar och laddhybrider. Nu har Volvo gett sig in i ytterligare en teknisk lösning som ska resultera i väsentligt lägre förbrukning och koldioxidutsläpp. Volvo ska nämligen testa en gammal klassisk teknik – svänghjulet.

 Att använda sig av svänghjulsprincipen är inget nytt, men det är först på senare tid som tekniken har hamnat i rampljuset igen tack vare biltillverkare som exempelvis Porsche och Jaguar som presenterat svänghjulshybridbilar.

 Volvos system, som de valt att kalla Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), utvecklas tillsammans med Volvo Powertrain och SKF. Energimyndigheten stödjer projektet genom ett anslag på 6,57 miljoner kronor.

 – Vårt mål är att utveckla ett komplett system för återvinning av kinetisk energi (rörelseenergi, reds anm). Tester i en av Volvos bilar kommer att inledas under andra halvåret 2011. Tekniken skulle kunna minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. Den ger dessutom föraren extra hästkrafter, vilket gör att en fyrcylindrig motor accelererar som en sexcylindrig, berättar Derek Crabb som är ansvarig för Volvo Powertrain.

 Volvos svänghjulssystem är monterat på bakaxeln. Bromskraften vid inbromsning gör så att svänghjulet börjar rotera i upp till 60000 varv per minut, samtidigt som förbränningsmotorn, som bekant driver framhjulen på Volvo-bilar, stängs av. När bilen börjar accelerera igen överförs svänghjulets rotation till bakaxelns hjul via en specialkonstruerad transmission. Energin från svänghjulet kan alltså accelerera bilen utan inblandning av förbränningsmotorn. Energin kan även nyttjas då bilen uppnått marschfart. Se tekniken i aktion på filmen nedan. Den illustrerar systemet väldigt bra.

 – Svänghjulets lagrade energi är tillräcklig för att driva bilen under kortare perioder. Det får emellertid stor betydelse för bränsleförbrukningen. Enligt våra beräkningar kommer man att kunna köra med förbränningsmotorn avstängd ungefär halva tiden när man kör enligt den officiella nya europeiska körcykeln, förklarar Derek Crabb.

 Tekniken med svänghjul är som mest effektiv vid körning med mycket start och stopp, det vill säga utnyttjas svänghjulen som bäst under tät stadstrafik då bränslebesparingen blir som störst.

 En annan fördel med svänghjulstekniken är tillgången till extra kraft vid acceleration. Om svänghjulet kombineras med förbränningsmotorns hela kapacitet erhålls 80 extra hästkrafter och tillsammans med att vridmomentet byggs upp snabbare resulterar det i rejält kapade 0-100 km/h-siffror.

 Volvo har tidigare, nämligen på 1980-talet, testat svänghjulstekniken, då i form av ett svänghjul i stål i en Volvo 240. Men ett svänghjul i stål är tungt och otympligt och rotationskapaciteten är begränsad. Därför är Volvos nya svänghjulssystem utfört i kolfiber som tillåter en vikt på låga sex kilo. Kolfibersvänghjulet, som har en diameter på 20 centimeter, roterar i vakuum för att minska friktionsförlusterna.

 – Vi är inte den första biltillverkaren som testar svänghjulstekniken. Men ingen annan har applicerat den på bakaxeln i en bil som har en förbränningsmotor som driver på framhjulen. Om våra tester och den tekniska utvecklingen går som planerat väntar vi oss att svänghjulstekniken ska nå utställningshallarna inom några år. Svänghjulstekniken är ganska billig. Den kan användas i betydligt fler av våra bilar än mer avancerad teknik som laddhybriden. Det betyder att den har möjlighet att spela en framträdande roll i vår strategi DRIVe Towards Zero för att minska koldioxidutsläppen, avslutar Derek Crabb.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr