Volvo Vera transporterar gods utan förare och utsläpp i Göteborgs hamn

Elektriska och autonoma lastbilar kommer inom en snar framtid att synas på vägarna. Volvo Lastvagnars modell Vera tas nu i bruk i liten skala i Göteborg, men siktet är inställt högre än så.

Vi har flertalet gånger berättat om svenska företaget Einride och deras elektriska, självkörande lastbil T-Pod som tidigare i år togs i bruk i ett industriområde i Jönköping. Men T-Pod är inte den enda svenska, förarlösa och elektriska lastbilen som är under utveckling. Volvo Trucks, eller Volvo Lastvagnar som bolaget fortfarande heter på den svenska marknaden, har utvecklat modellen Vera.

Nu berättar den svenska lastbilstillverkaren att Vera har fått sitt första uppdrag, nämligen att fungera som transportlösning mellan DFDS logistikcenter och en hamnterminal i Göteborg. Det handlar om stora godsvolymer över korta avstånd, det vill säga exakt det Vera är utformad för.

LÄS MER: Geely blir storägare i AB Volvo

– Nu har vi möjlighet att börja använda Vera i en idealisk miljö och vidareutveckla hennes potential för andra liknande uppgifter, säger Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions på Volvo Lastvagnar.

Med flera Vera-fordon över samma sträcka ska ett sömlöst och konstant flöde av godsförflyttning (i detta fall containrar) uppnås, allt övervakat från ett kontrolltorn. Maxhastigheten på Vera är 40 km/h.

Efter första uppdraget i Göteborgs hamn är målet att få ut Vera i verkliga transportuppdrag på förutbestämda allmänna vägar i industriområden. Men innan den nivån nås ska tekniken och drifthanteringen utvecklas, infrastrukturen anpassas samt säkerheten ses över för att uppfylla de krav som samhället ställer.

LÄS MER: Volvo FL Electric

– Vi vill ligga i framkant när det gäller uppkopplade och självkörande transportlösningar. Det här samarbetet hjälper oss att utveckla en effektiv, flexibel och hållbar långsiktig lösning för att ta emot självkörande fordon som kommer till oss. Det gynnar våra kunder, miljön och vår verksamhet, säger Torben Carlsen, vd för DFDS.

– Självkörande transportlösningar med låga ljudnivåer och nollutsläpp spelar en viktig roll i framtidens logistik och kommer att gynna både företag och samhälle. Vi ser det här samarbetet som en viktig start och vi vill driva utvecklingen på detta område. Vera kanske har en maxhastighet, men det har inte vi. Tester har redan påbörjats och vi har för avsikt att implementera lösningen inom de närmaste åren, säger Mikael Karlsson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!