Wlater de Silva Volkswagen XL1

Walter de Silva: ”Framtidens bilar blir inte snygga”

En av bilvärldens mest respekterade bildesigners är Volkswagen-koncernens designchef Walter de Silva. Har ger nu sin bild av framtiden som han säger inte kommer att vara estetiskt tilltalande.

Biltillverkarna måste allt mer fokusera på förbrukningen och att deras bilmodeller ska påverka miljön i så liten utsträckning som möjligt. Nya, hårdare avgasregler drar åt svångremmen ännu mer i framtiden. 2015 ska Europas flotta av nya bilar endast få släppa ut 130 gram koldioxid per kilometer. 2020 ska genomsnittet inte överstiga 95 gram.

För att nå uppsatta mål tvingas biltillverkarna inte enbart titta på optimering av drivlinorna, fokusera på alternativa drivkällor och andra byggmaterial för lägre vikt, de måste även se över designen som i ett optimalt utförande kan vara ett effektivt sätt att sänka utsläppen.

Branschtidningen Automotive News Europes redaktör Luca Ciferri skickades ut för att prata med Volkswagen-koncernens designchef Walter de Silva om hur han ser på framtidens bildesign och hur den kommer att påverkas av miljöfokuset. Walter de Silva får anses vara en av de skarpaste hjärnorna i världen när det kommer till formgivning av bilar. Han har varit i branschen under lång tid och många bilar bär hans design-DNA. Vissa hyllade, andra inte.

Walter de Silva säger att bilars exteriöra design håller på att förändras för att uppnå maximal aerodynamik som gynnar bränsleeffektivitet. Detta på bekostnad av utseendet. Han är helt enkelt övertygad om att morgondagens bilar inte kommer att vara speciellt estetiskt tilltalande. De rena linjer som han förespråkar och som dagens bilar allt oftare visar upp kommer att ersättas av en komplexitet som få tilltalas av. Komplexa former tillhör enligt Walter de Silva gårdagen, dagens ungdom attraheras av enkelhet. Se bara på dagens mobiltelefoner som ett exempel, inte minst iPhone.

 – En vindtunnel tar inte hänsyn till varumärke eller familjekänsla, den mäter bara modellens aerodynamiska prestanda, dess luftmotstånd.

Men när det kommer till lyxigare bilar och supersportbilar tror Walter de Silva att miljöfokuset inte kommer att påverka i samma utsträckning. Där spelar varumärkesbyggandet och estetiskt tilltalande design större roll.

 – Som tur är köper du inte en Bugatti eller Lamborghini baserat på koldioxidutsläpp, säger han.

Hans farhåga är att bilarna i framtiden kommer att likna varandra mer. Som exempel tar italienaren upp senaste generationens Toyota Prius och Honda Insight. De båda bilarnas proportioner och sidoprofiler är nästan identiska tack vare målet att uppnå extremt lågt luftmotstånd.

 – Det enda som skiljer dem åt är grafiska element, tillägger han och håller med i liknelsen med flygplansbranschen där man i princip endast kan särskilja flygplan genom tryck och färg.

Han säger sig inte vara glad över utvecklingen men är heller inte oroad. Han anser att nya begränsningar stimulerar kreativiteten och jämför med utvecklingen där bilars förbättrade fotgängarskydd i sin linda ledde till märkliga skapelser men i dag, trots ännu hårdare regler, har kunnat visa upp slanka och snygga bilar.

Han tror att vi kommer att få se de första tecknen på mindre estetiskt tilltalande bilar redan mot slutet av innevarande årtionde. Nästa årtionde kommer dessa ”fula” bilar att dominera.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr