090625 motor rally wtcc

1,6 liters bensinturbo är framtiden

Såväl i rally-VM (WRC) som standardvagns-VM (WTCC) blir det från 2011 likadana motorer för alla. 1,6 liter och turbo.

Framförallt WTCC har plågats de senaste åren om det eviga tjafset om turbotryck och bilvikt för dieselturbobilar kontra bensindrivna atmosfäriska, samt skillnaden mellan fram-och bakhjulsdrift.

Nu blir det i alla fall lika på motorsidan från och med 2011 och Seat har sagt i ett uttalande att de välkomnar ett besked som detta istället för att ena helgen vara helt dominanta, nästa förlöjligade. Diesel kommer med andra ord inte att tillåtas i WTCC längre.

Allt annat än att detta i sinom tid överförs till STCC vore överraskande. Nu kan ju STCC välja att gå egna vägar men samtidigt kan vi som runt sekelskiftet få se enorma startfält i STCC 2011-2012 då nuvarande Super 2000-bilar (i WTCC) blir hur billiga som helst.

Trenden inom bilvärlden går ju mot down-sizing av motorer och 1,6-liter med turbo är det många som har, fast många verkar vara på väg mot ännu mindre cylindervolymer.

Förarna själva verkar i många fall vilja ha rörramschassin med V8-motorer och siluettkarosser som liknar standardbilar, typ NASCAR och DTM.

Rent körmässigt är det fullt förståeligt, men med tanke på klimathotet och förbränningen av bränsle ligger det inte så väl i tiden.

Här i STCC har vi ju vårt privata lilla bråk mellan VW-teamets Scirocco som drivs med gas, och turbo, kontra de andra konventionella bensinmotorerna. Och Volvos E85.

Även om gaskonceptet i sig är bra miljötänk verkar det vara svår för parterna att komma överens.

Men VW och E-on kommer inte att finna sig i att ligga runt tionde plats och harva hur länge som helst. Det kan ni vara säkra på.

Rallyförarna i VM har gnällt på  tvålitersmotorerna, utan turbo, som tidigare föreslagits. Nu blir det turbo men med lite mindre volym.

Räcker det för Loeb och co?

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!