Foto: LAT Images / Daimler AG

Allt fler ser på Formel 1 efter tv-succén på Netflix

Tv-serien Drive to Survive på Netflix har fått intresset för Formel 1 att explodera världen över. I Sverige ser tv-bolaget Allente, tidigare NENT och Viasat, tittarsiffrorna gå i taket. ”I de mätningar vi gjort kan jag säga att det ökade intresset till 98 procent beror på Netflix-serien”, säger F1-producenten Erik Stenborg till Teknikens Värld.

Unga som gamla – alla älskar tv-serien Drive to Survive som beskriver Formel 1 på ett helt nytt sätt. Serien sändes första gången på våren 2019 och beskrev då säsongen 2018. Sedan dess har vi sett tre säsonger och den breda plattformen Netflix har fått intresset för Formel 1 att öka världen över.

När Liberty Media köpte Formula One Group 2016 började arbetet med att öppna upp den dittills stängda och tillknäppts F1-depån skapad av Bernie Ecclestone. Ecclestones affärsidé var att tvinga alla att betala för så mycket som möjligt från F1-sporten men strategin passade illa med bland annat sociala medie och det ökade utbudet av gratismaterial från olika sporter.

Liberty skrotade flera förbud och lät till att börja med förare och team filma och berätta saker från F1 i sina egna kanaler. 

Den dåvarande marknadschefen på F1, Sean Bratches, kom på idén att en ny typ av dokumentärserie kunde berätta ännu mer om F1 och framför allt skildra sporten på ett nytt sätt. Bratches hade erfarenhet av sportdokumentärer under sina år på amerikanska kanalen ESPN och visste vilken betydelse formatet kunde ha för att locka till sig nya fans.

Foto: LAT Images / Daimler AG

Alla inte övertygade

Alla team var inte lika övertygade om att det var en bra idé att släppa in tv-kameror till de allra mest hemliga rummen i depån.

– De stora teamen var inte med i början men kanske förstod de hur viktig serien är för intresset, säger F1-experten Eje Elgh.

Med de stora teamen menar Eje framför allt Mercedes och Ferrari. Den första säsongen av Drive to Survive skingrade alla tvivel – serien blev en jättesuccé.

– Jag är imponerad av hur de filmade och producerade. De var till exempel i Karlskoga och Örebro för att filma Marcus Ericsson.

Sean Bratches använde det brittiska produktionsbolaget Box to Box Films för att filma och producera serien. När produktionen var säkrad skrev Bratches avtal med Netflix för att få så stor spridning på serien som möjligt.

F1 startade samtidigt den egna streamingtjänsten F1 TV Pro som hittills fokuserat på att enbart sända loppen. 

Fler lyssnare och tittare

I Sverige har Allente, som äger rättigheterna till formel 1, märkt att klart ökat intresse och fler och fler tittar på loppen, kvalen och till och med träningarna. Podden Viasat F1-Podcast har betydligt fler lyssnare varje veckan våren 2021 jämfört med när den startade för sex år sedan. 

– När Marcus Ericsson slutade i F1 befarade vi ett litet tapp i tittningen men så blev det inte. Tv-serien har framför allt lockat en ny grupp av tittare och lyssnare, berättar Allentes F1-producent Erik Stenborg.

– Vi vill förstås tro att det också har att göra med våra sändningar men vi kan inte nå ut lika brett som Netflix. Serien är en bra inkastare och sen gäller det för oss att behålla tittarna och lyssnarna. Eftersom vi vet att vi har många nya i publiken har vi gjort innehållet lite mindre nördigt.

Drive to Survive sänds på Netflix inför säsongen och Erik Stenborg har sett att intresset för serien spillt över på tittarsiffrorna för årets första race.

– Det ser väldigt bra ut jämfört med tidigare år och även siffrorna för kval och träningar är bättre. Vi står oss bra i konkurrensen med våra andra rättigheter, som till exempel Premier League, säger Stenborg.

Sean Bratches lämnade F! för ett drygt år sedan men har som rådgivare varit med och förhandlat fram flera nya sponsoravtal.

Bästa stället på webben för dig som älskar motorsport, klicka på bilden för att komma till sajten!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!