100725 tysklands gp

Alonso segrar i Tyskland

Efterlängtad seger för spanjoren och det tätnar i sammandraget. Men vann rätt förare? Diskussionen om stallorder är åter igång.

Massa knep ledningen direkt i Tysklands Grand Prix på Hockenheim då Vettel, som fick en dålig start från första startruta, hade fullt upp med att försvara sig mot Alonso.

Toppförarna började dyka in i depå på varv 13 men täten förblev intakt. Button höll ut längst och gick in som ledare på varv 23 för att komma ut som femma.

Två varv innan det hade Ferrariförarna Massa och Alonso en batalj vid en varvning, en röra som kunde ha slutat hur som helst.

Blickarna riktades titt som tätt mot himlen. Under testsessionerna hade det tidvis regnat och fastän prognosen löd "inget regn" så fanns det en viss oro.

Med halva loppet kört löd toppställningen: Massa, Alonso, Vettel, Hamilton, Button, Webber. Med 23 sekunder ner till sjuan Hulkenberg var det klart att vinnaren skulle bli en av de topp sex.

Ställningarna höll sig och vi kunde på tv roa oss med radiokonversationerna mellan stall och förare. Vettel fick per radio uppmaningen att inte släppa på gasen och slog till med en fantomtid på varv 43 men förblev sex sekunder bakom Alonsos Ferrari. Hans teamkompis Webber fick problem med oljetrycket ett par varv senare och fick den udda uppmaningen att "bromsa sent och hårt".

Massa fick bryskt informationen att Alonso var snabbare och han släppte plumpt förbi spanjoren på varv 49. Stallorder är förbjudet och redan i skrivande stund lär manövern vara hett ämne på forum världen över. Scener likt dessa har vi sett förr genom åren och frågan är hur mycket av den varan Formel 1-fans kan tåla.

Vettel slog till med ytterligare blixtsnabba varv och på varv 51 var han bara 2,9 sekunder bakom Massa för att åtta varv senare vara direkt bakom brasilianaren. Alonso utökade sin ledning och med fem varv kvar var den på bekväma 3,9 sekunder.

Alonso vinner sin andra seger för säsongen. Pratet om han var det rätta vinnaren forsätter dock.

Bland de ekipage som hade det kämpigt hörde, för utom lingonserien bestående av nykomlingsstallen HRT, Lotus och Virgin, även Toro Rossobilarna. Buemi bröt på första varvet då hans bil rammats av stallkompisen Alguersuari. Sutil försökte förmodligen slå något slags depårekord genom att vara inne två gånger under loppets första fyra varv.

Loppet på Hockenheim firade 40 år. 1970 kördes Tysklands Grand Prix på banan för första gången. År 2000 var sista loppet på gamla, supersnabba slingan med sin banlängd på närmare sju kilometer. Dagens bana mäter 4,5 kilometer och har säkrat Tyskland Grand Prix till 2018.

Nästa deltävling, den tolfte, i Formel 1 VM 2010 går av stapeln redan nästa helg på ungerska Hungaroring.

Resultat Tysklands Grand Prix

1) Alonso, Ferrari

2) Massa, Ferrari

3) Vettel, Red Bull

4) Hamilton, McLaren

5) Button, McLaren

6) Webber, Red Bull

7) Kubica, Renault

8) Rosberg, Mercedes

9) Schumacher, Mercedes

10) Petrov, Renault

11) Kobayashi, Sauber

12) Barrichello, Williams

13) Hulkenberg, Williams

14) De la Rosa, Sauber

15) Alguersuari, Toro Rosso

16) Liuzzi, Force India

17) Sutil, Force India

18) Glock, Virgin

19) Senna, HRT

Bröt

Kovalainen, Lotus (varv 58)

Di Grassi, Virgin (varv 51)

Yamamoto, HRT (varv 20)

Trulli, Lotus (varv 4)

Buemi (varv 2)

Ställning förar-VM

Hamilton (157)

Button (143)

Vettel (136)

Webber (136)

Alonso (123)

Rosberg (94)

Kubica (89)

Massa (85)

Schumacher (38)

Sutil (35)

Barrichello (29)

Kobayashi (15)

Liuzzi (12)

Petrov (7)

Buemi (7)

Alguersuari (3)

Hulkenberg (2)

Ställning konstruktörs-VM

McLaren (300)

Red Bull (272)

Ferrari (208)

Mercedes (132)

Renault (96)

Force India (47)

Williams (31)

Sauber (15)

Toro Rosso (10)

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!