Foto: Audi Communications Motorsport

Äntligen Audi-seger i DTM

Säsongens andra DTM-race på Brands Hatch var tätt och dramatiskt men till slut stod tyske Audi-föraren Mike Rockenfeller som segrare. Bakom honom gick bilar sönder och bestraffningar utdelades efter målflagg. Mattias Ekström blev näst bäste Audi-förare med en sjundeplats.

För svensk del såg starten riktigt bra ut. Mattias Ekström gjorde en kanonstart från 12:e rutan och var i andra böjen högt uppe i fältet. Dock blev svensken avtryckt ut på gräset och tappade mark till 13:e plats.

 – Där blev jag avtryckt, inte mycket att säga om, så är det nere i kön, det händer saker som du inte kan styra över själv, säger Mattias Ekström.

 Mattias som startade på hårda däck var inne redan när depåfönstret öppnade på det tredje varvet för att byta till de mjukare och snabbare optionsdäcken.

 I täten var Mike Rockenfeller omutlig och ledde från start till mål. Bakom honom skuggade brasilianaren Augusto Farfus, BMW, som vann premiären på Hockenheim. Dock fick Farfus problem med drivlinan efter två tredjedelar av racet och bilen stannade farligt på den långa start- och målrakan.

 Ingen säkerhetsbil togs ut. I stället genomfördes en av racinghistoriens mest våghalsiga bärgningar med hjälp av en vanlig BMW X5 när hela ekipaget helt sonika korsade banan under pågående race. En oerhört riskfylld manöver som säkerligen kommer diskuteras i DTM-organisationen efteråt. 

 Racet fortlöpte och Ekströms taktik med ett tidigt depåstopp för mjuka däck visade sig vara smart då han körde en lång stint på de mjuka däcken för att sedan avsluta på de hårda igen.

 – Vi gjorde ett bra lopp taktiskt sett och jag tror att alla har lärt sig mer om däcken efter premiären på Hockenheim, säger Mattias Ekström.

 Efter 98 varv tog Rockenfeller målflaggan. En efterlängtad seger för Audi som förra säsongen endast tog en seger, då på Zandvort. Ekström kom i mål drygt 36 sekunder senare och tog sjundeplatsen.

 – Med tanke på det usla kvalet så känns det verkligen som ett steg framåt. Skönt också att få poäng, det var lite som jag sa innan loppet att man inte får ge upp, det händer mer i årets race och det är inte över förrän det är över, säger Mattias Ekström.

 Gary Paffett som också gjorde en riktigt bra start skar mållinjen som trea men flyttades sedan ned till en femteplats för att ha kört för fort under gulflagg. En förvånad Robert Wickens fick då i stället springa i depån för att hinna till prisutdelningen och spruta tyskt bubbel över sig själv och de andra på pallen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!