081121-rally-sm-sponsor

Arrangörer hotar hoppa av rally-SM 2009

Rally-SM har gått kräftgång de senaste åren. Nu har arrangörerna av Svenska Rallyt tagit över ruljansen och infört förändringar. Det har inneburit att fyra av fem arrangörer hotar att hoppa av!

Den stora förändringen i nästa års rally-SM är att det körs på enhetsdäck från Pirelli. Förarna måste köpa däcken från samma leverantör och det är endast denne som har rätt att skifta däck och detta på respektive rallyort. Just däck är en av de största enskilda kostnaderna i rally och det är på den fronten som förarna haft ganska lätt att fixa egna sponsorer via lokala däckhandlare eller tillverkare.

Nu skall alla däck köpas centralt och dessutom ska alla bilar ha reklam för Pirelli och det gäller även dragbilar, släpfordon och förarens personliga utrustning.

Detta har många förare reagerat på.

En annan sak som främst retar arrangörerna är att SM skall köras i fyra olika klasser och inga andra klasser kommer att tillåtas deltaga. Det gör att arrangörerna fruktar att startfälten kommer att krympa och att de inte får in de startpengar som krävs för att ekonomin skall gå ihop.

Med Vännäs Motorklubb i spetsen har nu fyra arrangörer gått samman och krävt att Svenska Rallyt ekonomiskt ska garantera 60 deltagare, eller rättare sagt startavgifterna för detta, vid varje tävling. Om det blir, säg 40 startande, tappar arrangörerna 100 000 kronor i startavgifter vilket kan hota klubbens existens ekonomiskt.Den femte arrangörer är Svenska Rallyt själva som kör Värmland Runt.

Svenska Rallyts målsättning är att höja statusen på SM och det är onekligen något som behövs. Men de har gått tufft fram redan i början med däcksfrågan och både förare och arrangörer har reagerat.

Svenska Rallyt har kontrat med att införa prispengar i rally-SM. Detta på olika nivåer beroende på om man kört Pirelli hela året eller inte. Däcksvalet är nämligen fritt i de två inledande vintertävlingarna eftersom beslutet kom sent.

Samtidigt svarar arrangörerna av en Supercupen i rally med prispengar för de som kör på BF Goodrich. Denna cup är populär bland förarna och brukar locka en stor del av svenska eliten. I Supercupen körs fler klasser och här är det även tillåtet att köra på annat däckfabrikat även om man då inte får prispengar av BF Goodrich.

Det blir intressant att se vem som går segrande ur den här striden och vad som händer med SM.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!