Aston Martin Rapide blir första vätgasbilen på Nürburgring

Utöver att vara en av de vackraste bilarna i startfältet i 24-timmars på Nürburgrings kommer Aston Martine Rapide S även att vara den enda som körs på vätgas. Men oroa er inte, V12:an finns kvar.

Aston Martin har tagit hjälp av vätgasspecialisterna Alset Global för att bygga en vätgasdriven raceversion av Rapide S. Bilen som har döpts till Hybrid Hydrogen Rapide S kommer att köras i 24-timmarsloppet på Nürburgring 19-20 maj.

 Notera att det inte är en bränslecellsbil Alset och Aston Martin har byggt. Drivlinan i Rapide S har inga batterier som laddas upp av bränsleceller utan vätgasen som förvaras i stora kolfibertankar förbränns direkt av den stora V12-motorn. I tankarna ryms upp till 3,5 kilo gas med ett tryck på 350 bar, vilket är tillräckligt för en räckvidd på 25 mil, utöver räckvidden som finns i form av bensin i den vanliga bensintanken.

 Aston Martin och Alset har alltså byggt om sexliterstolvan så att den även kan köras på vätgas. Den kan köras enbart på vätgas, enbart på bensin eller en blandning av de två. När den körs uteslutande på vätgas kommer det bara vattenånga ur avgasrören och Aston och Alset menar därför att de kommer att skriva historia när Rapide S kör det första helt utsläppsfria varvet på Nürburgring i tävlingssammanhang.

 Syftet med projektet är att visa att det går att bygga fungerande vätgasbilar redan i dag. Enligt Aston och Alset skulle ett liknande vätgassystem i en vanlig gatlegal Rapide inte höja priset med mer än cirka 15 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr