Foto: Ferdi Kr¿ling Motorsport-Bild GmbH.Free of charg

Audis dieselhybrid dominerade på Le Mans

Audi plockade förutom totalsegern hem andra-, tredje- och femteplatsen på den 80:e upplagan av Le Mans. Förutom segrarna blev man även först i världen att vinna med en dieselhybrid efter 24 timmars racing.

Audi R18 e-tron quattro på Le Mans visade sig tillsammans med förarna Marcel Fässler, Andé Lotterer och Benoît Tréluyer vara en vinnande kombination när årets Le Mans avslutades under söndagen. Tillsammans tog de förstaplatsen efter att ha kört 378 varv runt den klassiska sträckan, och upprepade därmed fjolårets seger. 

 Hack i häl på ledarna kom ännu en Audi, även denna med dieselhybridteknik under huven. Bakom spakarna satt Dindo Capello och Allen McNish som körde tillsammans med Tom Kristensen. 

 Marco Bonanomi, Oliver Jarvis och Mike Rockenfeller körde å sin tur in andraplatsen i en likadan bil, vilket betyder att fjolårets dieselbil R18 fått sin 3,7 liter stora V6 TDI-motor hopkopplad med en elmotor.

 – Med e-tron quattro i kombination med en ultralätt konstruktion har vi satt en helt ny teknik på startfältet och vann dessutom omedelbart med den. Det här kan inte tas för givet på något sätt, särskilt inte här på Le Mans, kommenterade Audichefen Rupert Stadler. 

 Tredje- och femteplatsen kneps även de av Audiförare i en uppdaterad version av fjolårets R18, fast utan hybridteknik. Fjärdeplatsen lyckades Rebellion Racings Lola Toyota hämta hem tack vare insatser från förarna Neel Jani, Nicolas Prost och Nick Heidfeld.

 Årets seger är Audis elfte i ordningen under Le Mans 80 starter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!